Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Kultur

En annorlunda resa genom väglöst land

En kvinnlig jägare och hennes örn står i centrum i "Pathless", där huvudpersonen svävar fram över marken med hjälp av sin pilbåge.
Spel • Publicerad 24 november 2020
Relationen mellan jägaren och örnen är det som gör att spelarna fastnar, enligt utvecklaren Giant Squid. Pressbild.
Relationen mellan jägaren och örnen är det som gör att spelarna fastnar, enligt utvecklaren Giant Squid. Pressbild.Foto: Giant Squid/TT
Spelaren får extra fart framåt genom att skjuta pilar på talismaner. Det handlar mer om tajmning än träffsäkerhet, och att hitta rätt rytm. Pressbild.
Spelaren får extra fart framåt genom att skjuta pilar på talismaner. Det handlar mer om tajmning än träffsäkerhet, och att hitta rätt rytm. Pressbild.Foto: Giant Squid/TT
Spelaren måste besegra stora bossar, genom att lösa ett slags pussel. Pressbild.
Spelaren måste besegra stora bossar, genom att lösa ett slags pussel. Pressbild.Foto: Giant Squid/TT
Med hjälp av örnen kan Jägaren sväva sig fram, och även ta sig uppåt. Pressbild.
Med hjälp av örnen kan Jägaren sväva sig fram, och även ta sig uppåt. Pressbild.Foto: Giant Squid/TT

Kalifornienutvecklaren Giant Squid är tillbaka med sin andra titel efter undervattensäventyret "Abzu". Bolaget grundades av Matt Nava, som tidigare var visuellt ansvarig för "Journey" från 2012, som av flera spelsajter har pekats ut som ett av decenniets främsta spel.

Bra och dåligt

När "Abzu" släpptes 2016 satte sig den lilla utvecklingsgruppen ned och diskuterade vad som fungerat bra och dåligt med titeln.

Annons

– Vi kom fram till vad som är kärnan i ett Giant Squid-spel; en sorts flyt i spelfigurens rörelser, en atmosfärisk värld och en koppling – något som drar in dig känslomässigt i upplevelsen, säger Matt Nava, som är den kreativa motorn på bolaget.

Det blev grundpelarna i "Pathless". Det som ska få spelarna att sugas fast framför skärmen är det band som uppstår mellan huvudpersonen, den akrobatiska bågskytten som kallas jägaren, och den örn hon träffar på.

– De blir partner i det här äventyret och den relationen är något som alla fiender försöker att slita isär, och som du som spelare måste försöka att hålla kvar.

"Pathless" har ett speciellt utseende, som personer som har provat "Journey" eller "Abzu" antagligen känner igen. Matt Nava säger att Giant Squid försökte göra något som både var minnesvärt och tidlöst.

– Om du jagar fotorealism kan du göra fantastiska saker. Men när du ser tillbaka på spelen senare så tänker du alltid: Man hade kunnat göra det ännu bättre nu. Men gör du ett spel med en unik stil så håller det bättre.

Aldrig "game over"

"Pathless" saknar karta, vilket är ovanligt för spel med en öppen värld att utforska.

– Spelaren har i stället en andemask. Men den kan du kan se platser du inte nått än. För att kunna använda den effektivt behöver du vara högt uppe. Navigationen är på det sättet kopplat till utforskning. Den håller dig inne i spelet på ett intressant sätt, när du inte behöver byta mellan spelvyn och kartan, säger Nava.

En annan sak som sticker ut är att spelet saknar "game over". Ett exempel är vid bossfighterna. Klarar spelaren inte av att besegra bossen kastas jägaren ut från området. Man kan då välja att ge sig in i kampen igen, eller gå åt ett annat håll.

Oklar framtid

Jägaren tar sig fram genom att skjuta pilar på talismaner, som fyller på en mätare som ger extra fart.

– Det blir nästan som att du flyter fram, och du kombinerar det med örnen som kan hjälpa dig att sväva över stup, och kan flaxa upp i luften, säger Nava.

Annons

I takt med att du når längre i spelet blir örnen bättre på att flaxa, vilket gör att nya platser kan nås.

"Pathless" släpptes till PS5, PS4, Mac, pc och Iphone tidigare i november, till övervägande positiva recensioner. Vad som väntar för Giant Squid är oklart.

– Man skulle kunna tänka sig en uppföljare. Vi kommer definitivt att ha nya idéer och saker vi vill prova för nästa spel, säger Matt Nava.

Fakta: Musiken viktig

Kompositören Austin Wintory har gjort musiken till "Pathless" . Han har tidigare gjort musiken till spel som "Abzu", "Journey", "The banner saga" 1 och 2, "Erica" och "Assasin's creed syndicate".

Oftast tas kompositören in på slutet för att göra musiken. Men vi har dem med från starten. Austin har varit inblandad i designbeslut och hur musiken integreras, vilket har gjort att vi kunnat bygga speciella system för hur musiken spelas upp i den öppna världen, säger Matt Nava, kreativt ansvarig vid Giant Squid.

Musiken har bland annat influenser från Skandinavien (ett av huvudinstrumentet är nyckelharpan) och Mongoliet, och delar av inspelningar har skett i Abbey Road-studion i London.

TT
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons