Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Bäst vara halvbra

Alla skribenter, författare och journalister vill förstås bli lästa. Ju fler, ju bättre. Men inte till priset av att det som är den ursprungliga drivkraften (för de flesta) går förlorad, nämligen att göra skillnad.
Jo, tröstar vi oss, en miljon flugor kan ha fel!
Publicerad 21 juni 2020
Sydöstrans ledarsida delar arbetarrörelsens grundläggande värderingar.
Tänk om ledartexter kunde kryddas med lite Stones?
Tänk om ledartexter kunde kryddas med lite Stones?Foto: Chris Pizzello

Så vad kan vi lära oss av mediekonsumenterna? Ta exempelvis radions ”Sommar”, som funnits sedan farfarsfars tid, och fortfarande har mycket höga lyssnarsiffror. Som till och med ökar, eftersom folk kan lyssna när de vill.

Programmet brukar beskrivas som en av de få gemensamma ”lägereldar” som svenska folket har i dagens annars så fragmentiserade tillvaro.

Annons

Mest populärt av förra årets Sommarprogram var dels terrorexperten Magnus Ranstorp, dels en forskare som berättade hur hjärnan fungerar. Medan konstnären Stina Wollters program var det som fick mest snurr i sociala medier.

Detta säger en del om bredden i folkets efterfrågan.

”Det räcker inte för skribenter och partier att vara bra ibland, utan hellre vara halvbra hela tiden.”

Men skulle någon orka lyssna på Sommar om det inte anrättningen kryddades med musik?

Hur skulle världen se ut om vi ledarskribenter hade samma möjligheter att poppa upp våra 3000-teckentexter? Lite Rolling Stones vore inte dumt …

Blickar vi ut bland mediekollegorna just nu får vi också en fingervisning om vad som gäller för läsekretsen. Det är allvarliga lokala frågor som när Norrländska Socialdemokraten skriver om utbrottet av corona i Gällivare eller Upsala Nya Tidning om explosionerna i stan. Samt nyheten om att vattenskotrar kolliderat.

Corona vet vi också drar läsare för oss på Sydöstran. Och förra årets mest lästa artikel handlade om att en husbil parkerad på tomten kunde ge dryga böter. Medan nyheten om att någon sköt en ko i tro att det var ett vildsvin obegripligt nog kom först på 13:e plats.

Jämför med de politiska partierna. De vill givetvis att så många som möjligt ska rösta på dem. Men inte till priset av att deras ideologiska kärna går förlorad. I en valrörelse måste de därför ha ett finger i luften för att känna vart det blåser, och ett finger i partiprogrammets centrala textavsnitt.

Några partier kan ha stora framgångar i ett (1) val, för att i nästa val vara tillbaka på traditionellt usla siffror. Ett bra exempel är liberalerna, som förutom sin storhetstid på fyrtio- och femtiotalet, oftast ligger rätt pyrt till, men sedan, plötsligt, kan explodera i ”Westerbergeffekten” eller succén för ”Lejonkungen”.

Och sen, vid nästa val är det tillbaka till galärerna igen.

Socialdemokraterna däremot, de har som utgångspunkt att vinna nästa val på ett sätt som möjliggör att också vinna valet därefter.

Annons

Således. Det räcker inte för skribenter och partier att vara bra ibland, utan hellre vara halvbra hela tiden.

Således blir rättesnöret för oss ledarskribenter att i första hand skriva något som både är viktigt och omåttligt populärt; därefter skriva något som är viktigt, även om det inte blir läst; i värsta fall skriva något som är mindre viktigt, men oerhört läst; men absolut inte något som varken är speciellt viktigt eller blir läst.

Stig-Björn Ljunggren
Annons
Annons
Annons
Annons