Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Danielsson tog strid mot ”skitlöner”

Den som lade sin röst på Johan Danielsson i Europaparlamentsvalet för drygt ett år sedan får valuta för rösten. LO:s kandidat i Europavalet kunde nyligen konstaterar att det blir slut på ”skitföretag som betalar skitlöner på våra vägar.”
Publicerad 11 juli 2020
Sydöstrans ledarsida delar arbetarrörelsens grundläggande värderingar.
Johan Danielsson (S) har varit drivande i EU-parlamentets hantering av nya regler för lastbilstrafiken i EU.
Johan Danielsson (S) har varit drivande i EU-parlamentets hantering av nya regler för lastbilstrafiken i EU.Foto: Fredrik Persson / TT

Johan Danielsson med flera vann sista striden om vägpaketet. Danielsson blev invald i parlamentet i maj 2019. Han säger i ett uttalande; - Sedan min första dag som Europaparlamentariker har jag kämpat för att skapa ordning och reda på vägarna och stoppa skitföretagandet.

Europaparlamentet har klubbat förljande:

Annons

– Svenska löner och arbetsvillkor i enlighet med svenska kollektivavtal ska gälla vid alla inrikes transporter.

– Om man bedriver permanent trafik i Sverige så ska man dessutom tvingas registrera bilen i Sverige och betala skatt i Sverige.

– Bättre kontrollmöjligheter och sanktionsmöjligheter för att säkra att reglerna följs.

Det som hänt utländska lastbilsförare på svenska vägar under många år är en skandal. Det som hänt i parlamentet beskriver infrastrukturminister Thomas Eneroth som ”en svensk seger.” Bakom den segern står Johan Danielsson. Han kommer att vaka av löntagarnas intressen i EU-byråkratin åren framöver.

I Sverige ska gälla svenska löner och avtal i trafiken. Det har varit nattmanglingar i Bryssel för att till slut få bort ”skitföretagandet” på våra vägar. Nästa steg är att skapa en kontrollapparat som förhindrar en fortsatt osund konkurrens.

Transportarbetarförbundets ordförande Tommy Wreeth varnar för tandlösa nya regler. Här går facket och arbetsgivarna i Sveriges Åkeriföretag ut i en gemensam front. En utredning ska ta fram förslag om kontrollmetoderna.

Regeringen och parterna har ett gemensamt intresse och ett gemensamt ansvar som sätter stopp för låglönedumpning och utslagning av svenska åkerier. Den svenska segern i parlamentet ska förvaltas väl. Det går att påverka EU-apparaten i positiv riktning för löntagarna.

Johan Danielssons insatser bevisar det. Likabehandling är en viktig princip. Högertankesmedjan Timbo och Moderaterna driver linjen att likabehandling av löntagarna i EU strider mot den fria rörligheten.

De har en del att förklara inför de svenska arbetsgivarna. Likabehandling tjänar både löntagare och företagare på.

Infrastrukturminister Thomas Eneroth (S) från Växjö får nu ta över stafettpinnen från Johans Danielsson i kampen mot den osunda konkurrensen. Alla partiet borde sluta upp bakom honom i kampen mot "skitföretagen".

Hans BülowSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons