GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Dåraktigt lägga ned flygverkstad

Det som beslutades av FMV, Försvarets materielverk år 2013 är en skandal. En totalt tondöv myndighet beslutade då att lägga ned flygverkstaden på F 17 i Kallinge.
Publicerad 2 maj 2018
Sydöstrans ledarsida delar arbetarrörelsens grundläggande värderingar.
Så här såg det ut för några år sedan när Flygverkstaden lades ned på F 17. Nu kommer verkstaden att öppna igen.
Så här såg det ut för några år sedan när Flygverkstaden lades ned på F 17. Nu kommer verkstaden att öppna igen.Foto: Mattias Mattisson

Sydöstran berättar på nyhetsplats att FMV numera återanställer flygtekniker i Kallinge. Det som fackklubben Seko sade före nedläggningen av flygverkstaden visade sig vara rätt. Seko-klubbens ordförande Jan Salomonsson konstaterar i en intervju för Sydöstrans reporter Jens Svensson att FMV:s beslut ”är det sämsta beslut som överhuvudtaget har fattats".

Den socialdemokratiske försvarspolitikern Peter Jeppsson från Blekinge konstaterar att ”sent skall syndaren vakna”. Allan Widman, L, som är försvarsutskottets ordförande säger till Sydöstran: - Detta bekräftar att det var ett misstag att stänga ned flygverkstaden från första början.

Widman konstaterar också att det kommeraldrig FMV att erkänna. Han har säkert rätt. Det är unikt att en myndighet erkänner att det varit ute och cyklat i sina beslut. Återigen finns exempel på hur olika särintressen styr och ställer i försvaret. Besluten fattades under de borgerliga åren. Politiken var för svag när FMV ställde ut orimliga löften om besparingar.

Man behöver inte vara expert för att förstå att en flygflottilj som ligger intill Sveriges marinbas och i närheten av den ryska flottbasen i Baltijsk på andra sidan Östersjön måste ha en verkstad på flottiljen. Alla försvarspolitiker har en läxa att lära när det gäller omorganisationer i försvaret. Det är politiker som skall styra - inte byråkrater på FMV.

Lyssna i första hand på de anställda och deras fackliga företrädare. Det gäller både piloter och de som jobbar på marken. De vet vad som krävs för att vårt försvar ska vara vasst. För drygt fyra år sedan skrev Sydöstran på ledarplats; Rör inte flygverkstaden i Kallinge.

Riksdagsman Peter Jeppsson, S, pressade under vårvintern 2014 den moderate försvarsministern Karin Enström på besked om flygverkstadens framtid. JAS-planen måste självklart ha bästa service och underhåll på plats på F17 och ingen annanstans (Såtenäs eller Luleå).

Hur mycket har det kostat att flyga till Såtenäs och Luleå under fyra år? Här borde riksrevisionen titta på det ekonomiska utfallet.

Försvarspolitikern Peter Jeppsson, S, krävde 2014 att Karin Enström skulle ta fram mer pengar till FMV för att behålla flygverkstaden i Kallinge. Men det var finansminister Anders Borg som styrde försvarspolitiken vid den tiden. Den moderata försvarspolitiken var usel. Hur kunde man helt avmilitarisera Gotland i ett läge när Ryssland kraftigt rustade upp?

Dagens moderata partiledning är tillbaka med krav på höjda försvarsanslag. Liberalerna har gått sin egen väg och anslagit mest pengar till försvaret efter regeringsskiftet hösten 2014.

När spänningarna ökat i Europa mellan Ryssland och Nato och i Östersjöområdet måste F17 naturligtvis ha sin flygverkstad på rätt plats i Kallinge.

Hans BülowSkicka e-post