Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Ledare: Blekingsk floskelsoppa

När kommuner ska sälja in sig själva använder de floskler. Det är oundvikligt.
Blekinge • Publicerad 14 mars 2023
Sydöstrans ledarsida delar arbetarrörelsens grundläggande värderingar.
Svensk skådespelare?
Svensk skådespelare?Foto: Pontus Lundahl/TT

Vi gör det själva, exempelvis när vi ska beskriva Blekinge för okunniga, det är svårt att inte säga något om det där med ”Sveriges trädgård”.

Men länets kommuner använder givetvis inte ordet ”floskel”, utan döljer det under det mer salongsmässiga ”vision”.

Annons

Karlskrona tvingas förstås ställa sig på huvudet och förkunnar sig vara både världsarv och framtid, och säljer sig med att ha flera av storstadens möjligheter i kombination med den mindre stadens närhet.

Detta är ett vanligt sätt för alla aktörer idag att blanda olika motsatser till en välsmakande soppa, gärna genom att säga sig vara både ”trygga” och ”spännande” …

Ronneby kommun är mer koncentrerade i sitt budskap och lägger allt i ett enda ord: ”Nära”. För i Ronneby är det mesta nära, står det på hemsidan.

Just detta ord, ”nära”, verkar vara något som flera kommuner använder istället för det mer sanningsenliga, ”vi är små och krymper dessutom”.

Mest hejarklack är Olofström: ”Heja Olofström! Olofströms kommun ska vara stolt och expansiv.”

Sölvesborg säger sig vara ”tillsammans i möjligheternas kommun” där alla är med och ”skapar möjligheter”.

Kommunerna kryddar obligatoriskt med ordet ”hållbart” som nuförtiden måste vara med så fort någon som vill bli tagen som god öppnar käften.

Till de blekingska kommunernas försvar ska sägas att deras floskelsoppa hela tiden i huvudsak kokas på mycket konkreta insikter. Det folk egentligen är intresserade av är nämligen arbete och bostad och bra service.

”Till de blekingska kommunernas försvar ska sägas att deras floskelsoppa hela tiden i huvudsak kokas på mycket konkreta insikter.”
Stig-Björn Ljunggren

Ingen flyttar till en kommun på grund av deras framstående visionära dokument, utan det som gäller är jobb med hygglig lön, en bostad som är som ett vitrinskåp med utsikt mot havet, samt en skola där barnen på hemvägen inte blir rånade alltför ofta.

Karlshamn är därvid lag konkreta i sin vision: De vill ”att fler människor väljer att bosätta sig i Karlshamn lockade av stadens vackra läge vid havet, det rika kulturlivet och den trygga miljön med spännande utvecklingsmöjligheter för alla åldrar.”

Annons

Medan Ronneby Kommun avslappnat konstaterar: Vi bryr oss inte om varför ni flyttar hit, bara ni gör det.

Men skulle kommunerna i Blekinge vilja förstärka sin floskelsoppa finns bra kryddor i Fredrik Kullbergs ”Svensk floskelordbok” (Karneval).

Här förekommer de flesta av alla dessa fantastiska ord som mangagementkonsulter, partister och för all del även vi ledarskribenter, gärna rullar oss i, ungefär som en hund i en hage: Magisk, Mindfulness, Agil, Proaktiv etc.

Vanliga floskler som ”värdegrund” översätter Kullberg till ”vanligt folkvett”; ”Återvinning” är ”eldning av papp, plast, trä med flera material i kommunal förbränningsanläggning”, så kallad ”energiåtervinning”; eller ”öppenhet”, ett värdeord inom förvaltningen, särskilt ”där insyn enligt lag är starkt begränsad eller bedrivs i bolagsform i syfte att förhindra insyn” …

Eller vad sägs om uppslagsordet ”Ulf Kristersson”: ”svensk skådespelare född 1963, känd för sina inlevelsefulla tolkningar av rollen som beslutsam politiker, senast den som Sveriges statsminister”?

Stig-Björn LjunggrenSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons