GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Ledare: Lite dialog gör susen

När Svenskt Näringsliv mäter företagarnas attityder till Blekinges kommuner är det egentligen en sak som sticker ut. Och det är att det inte hänt så mycket. Det går sin gilla gång.
Ska kommunens företrädare vara pärmbärare eller assistent?
Ska kommunens företrädare vara pärmbärare eller assistent?
Foto: Jessica Gow/TT
Sydöstrans ledarsida delar arbetarrörelsens grundläggande värderingar.

Men det är ändå två noteringar som bör lyftas fram. Företagarna tycks irriterade över bristande dialog med kommunens företrädare – och är bekymrade över otrygghet och brottslighet.

Och attityder spelar roll. Exempelvis kan folk uppleva oro för att bli utsatt för brott, trots att statistiken visar att kriminaliteten minskat.

Så är det. Men vad är det för tröst att vi som lever idag har en mycket mycket mycket mindre risk att bli ihjälslagen än vad folk hade på medeltiden?

Men det viktiga är inte hur det är, utan hur vi uppfattar det.

Då är också den politiska lösningen att visa okulärt att buset bekämpas, genom vaktbolag (som egentligen är ett slags privat poliskår), kameror och lampor. Men minst lika viktigt är att anmälda brott faktiskt följs upp och att den som exempelvis fått inbrott inte bara erbjuds psykologisk brottsofferhjälp.

Och när det gäller dialogen vet vi alla, att när vi haft telefonkontakt med något företag, bank eller myndighet i hög grad dömer dem efter hur vi blev bemötta. Och när vi exempelvis krånglat med någon fördömd bankrobot som inte begriper vad vi vill ha hjälp med, och tvingas tjata om att få prata med en människa, så blir vi lätt negativt inställd till den banken.

Men vi har ofta möjlighet att ge igen om vi efteråt blir uppringda och tillfrågade om vi var nöjda med samtalet, om vi fick hjälp med vår fråga, och om hur vi allmänt upplevde servicen. Samt kanske till och ge ett muntligt omdöme.

Den typen av kvalitetsuppföljning har ofta företag, men väldigt sällan kommuner eller myndigheter. Man kan fundera över vad det beror på? Kanske är det för att vi inte kan byta kommun eller statlig företrädare. Och utan valfrihet behöver kommunen inte bekymra sig så mycket över vad vi tycker. Bristen på konkurrens riskerar skapa en viss arrogans.

"Och utan valfrihet behöver kommunen inte bekymra sig så mycket över vad vi tycker. Bristen på konkurrens riskerar skapa en viss arrogans."

Därför är det bra när Svenskt Näringsliv hjälper till att sätta fingret på detta problem. Eftersom det är svårt att ha valfrihet inom ramen för kommunens tjänstepersoner så måste de vinnlägga sig extra för att hjälpa till när folk söker hjälp.

För ytterst finns ändå en valfrihetsmöjlighet - nämligen att flytta från kommunen. Och det är bra att fånga upp det slags missnöje innan folk och företag gör exit.

Kanske har kommunerna också fattat detta. Den som vill få en inflyttning - eller åtminstone bromsa befolkningsminskningen - måste kliva ner från de höga hästarna.

Min egen erfarenhet är faktiskt att kommunens företrädare (i Ronneby) är mer av vägvisare genom djungeln av obegripliga lagar och märkliga föreskrifter än otillgänglig pärmbärare.

Vi kan också notera att det verkar som om Sveriges företagare rent allmänt – inte bara i Blekinge – allmänt är något mer nöjda med företagsklimatet.

Årets mätning visar det bästa resultatet på på 10 år, och då är en av förklaringarna just att kommunerna förbättrat sin kommunikation med företagen, och allt mer gör det vi kan kalla för ”dialoganpassad lagtillämpning”.

Lite dialog gör susen.

Läs mer