GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. E-tidning
  1. Shop
  2. Tjänster
  3. Annonsera
  4. Tipsa oss!
  5. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Daniel Deleuran: Ledarkrönika: 4,4 %, räcker det?

Kan vi ha en avtalsrörelse med ett samlat LO?
Daniel Deleuran
Inflationen • Publicerad 3 november 2022
Daniel Deleuran
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Sydöstran politiska etikett är socialdemokratisk.
Allt blir dyrare. Men hur går det med lönerna?
Allt blir dyrare. Men hur går det med lönerna?Foto: Fredrik Sandberg /TT

Det kan vara den första på flera avtalsrörelser. Tidningen Arbetet rapporterar dock att Transportarbetarförbundet röstade nej till de krav som LO la fram men de har ännu inte dragit sig ur samordningen.

Ett ettårigt avtal med 4,4% i lönehöjningar och en låglönesatsning för de som har löner under 27 000 kr. Enligt nättidningen Arbetet så tycker Transport att kraven är för låga. Här finns självfallet utrymme för tolkning om hur mycket utrymme som går att plocka ut men jag är i alla fall av uppfattningen att för att vi inte ska skapa en lönedriven inflation så innebär det att vi måste vara extremt noga med kraven i årets avtalsrörelse. Det gäller alla inom arbetsmarknaden.

Det är inte bara arbetarna som behöver vara återhållsamma med hur stort utrymme som plockas ut. Tjänstemännen och arbetsgivarna behöver också ta ansvar för att hålla inflationen nere. Tjänstemannaavtalen och vissa andra yrkesgrupper inom offentlig verksamhet har i regel sifferlösa avtal. Avtal som bygger fullständigt på lokallönebildning.

Så de grupper som har en stark ställning hos arbetsgivaren tenderar till att kunna plocka ut mer än det normerande märket. Detta skapar i sin tur en löneökningskarusell där varje fack försöker få ut lika mycket löneökningar till sina medlemmar. Vilket kommer leda till att inflationen biter sig fast under en längre period. Ingen är intresserad av att ha de inflationssiffror som vi tvingas hantera idag.

Konjunkturinstitutet prognostiserar att inflationen återgår till normala nivåer inom ett år. En ska hålla i minnet att en prognos alltid är en prognos. Det som däremot är bekräftat är att inflationen till största del är driven av konsekvenserna av Rysslands krig mot Ukraina och vissa efterdyningar från pandemin.

”Lyckas vi på annat sätt kompensera för bristen av spannmål från Ukraina eller energin från Ryssland så kommer inflationen att gå ner.”
Daniel Deleuran

Lyckas vi på annat sätt kompensera för bristen av spannmål från Ukraina eller energin från Ryssland så kommer inflationen att gå ner. Förhoppningsvis så håller sig Transport kvar inom LO-samordningen.

För årets lönerörelse kommer vara svårare än på väldigt många år. Även om kraven inte kompenserar för inflationen så är de inte låga i jämförelse med tidigare avtalsrörelser. Förra avtalsperioden så hade vi ett märke på 5,4% över en treårsperiod.

Arbetarrörelsen behöver fokusera på att ta kampen mot arbetsgivaren och inte varandra.