Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Mats Johansson: Ledarkrönika: Blekinge behöver "Gamechangers"

”Vi ska ha Formel 1 till Anderstorp” så var Sven ”Smokey” Åsbergs vision.
Mats Johansson
Blekinge • Publicerad 2 september 2024
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Sydöstran politiska etikett är socialdemokratisk.
Den svenske racerföraren Ronnie Peterson i sin Lotus-Ford på Anderstorp. Året är 1074. Ett resultat av en ”Gamechanger”.
Den svenske racerföraren Ronnie Peterson i sin Lotus-Ford på Anderstorp. Året är 1074. Ett resultat av en ”Gamechanger”.Foto: Olle Lindeborg / TT /

Den blev grunden för ett projekt av många bedömt som vansinnigt. Att få F1-cirkusen med världens bästa racer-förare och deras monsterbilar att komma till det mörkaste Småland och tävla på en gammal torvmosse.

Att Anderstorp skulle radas upp vid sidan av Monte-Carlo, Monza eller Silverstone.

Annons

Han lyckades. Allt finns beskrivet i SVT:s utmärkta dokumentär.

Det intressantaste är att Smokey Åsberg är ett bra exempel på hur en entreprenör kan förändra utvecklingen. Smokey var en ”Gamechanger”, han ändrade spelplanen.

Han gjorde´givetvis det inte ensam, men han gick först och han samlade andra för att arbeta för visionen. Han drevs inte av kortsiktiga intressen utan istället med imponerande uthållighet.

Han följde inte alla konventioner och regelverk. För många beslutsfattare var han säkert störtjobbig. Han levde efter devisen att det är lättare att bli förlåten än att få tillåtelse.

Men det är människor som Smokey som förändrar världen. ”Gamechangers”.

Det är lätt att få tankarna till Blekinges utveckling när man reflekterar kring Smokey. I dagarna presenterade SCB sin bild av länets utveckling de kommande femton åren. En dyster läsning.

Deras bild är att Blekinge vi kommer att fortsätta tappa befolkning.

Regionen planerar nu för att möta utvecklingen med nya marknadsföringsprojekt. En vällovlig tanke som bygger på att om våra goda förutsättningar sprids så kommer befolkningsutvecklingen att vända. Det kommer tyvärr inte att räcka.

”Regionen planerar nu för att möta utvecklingen med nya marknadsföringsprojekt. En vällovlig tanke som bygger på att om våra goda förutsättningar sprids så kommer befolkningsutvecklingen att vända. Det kommer tyvärr inte att räcka.”
Mats Johansson

Problemet är inte så enkelt att människor inte känner till vår fantastiska del av världen utan att vår attraktionskraft inte räcker till. Blekinge är uppenbart inte tillräckligt spännande och bra för att bli människors livsval.

Det finns spännande jobb. Men ska dom fyllas av kompetenta sökande som flyttar hit så måste vi bli mer attraktiva. Allt börjar med det grundläggande som offentlig service, skola, förskola, vård mm måste vara i topp. Lägg till vår fantastiska miljö, men det räcker inte. Nya fantastiska bostadsområden, spännande kultur, idrott på hög nivå, ett universitet som lockar fler, service till medflyttande och inte minst bra kommunikationer till och från Blekinge.

Annons

Krydda med spännande projekt som kittlar intresset. Vi måste våga att sticka ut och fånga nya idéer. Det måste talas om Blekinge.

Vi behöver ändra spelplanen. Annars riskerar SCB att få rätt.

Annons
Annons
Annons
Annons