Ellinor Eriksson: Ledarkrönika: SJ sabbar julen
Så man längtar efter att komma hem över jul. ”Där man vet vem som är släkt med vem. Det är hit man kommer när man kommer hem” som Euskefeurat sjunger.
SJ släppte julens tågbiljetter först i onsdags. Inför det hetsade de i utskick om det stundade släppet. Vad händer? Sidan totalkraschar. Trycket är högre än till en Håkankonsert, högre än när vaccinationstiderna släpptes. Det är väl vi stackare som lurpassat vid midnatt som får den att klappa ihop. SJ själva förvånas. ”Det är enorma mängder kunder som vill köpa biljetter, trots att det är mitt i natten” säger en ställd pressjour. Ja du Lina på SJ, det kallas hemlängtan och desperation – look it up!
Den som väl lyckas haffa biljetter kan glädja sig åt att man får punga ut cirka det dubbla priset. Nåväl. Vi resenärer överlever några obekväma julresor, även om systemkollapsen känns nära. Det är däremot riktigt oroväckande att våra tågbolag och vår järnväg inte går att förlita sig på. Att det inte gått att boka några tågbiljetter mer än 1,5 månad fram i tiden är anmärkningsvärt.
”Det är däremot riktigt oroväckande att våra tågbolag och vår järnväg inte går att förlita sig på. Att det inte gått att boka några tågbiljetter mer än 1,5 månad fram i tiden är anmärkningsvärt.”Ellinor Eriksson
SJ skyller haveriet på Trafikverket och sent meddelade banarbeten. Visst, men även när det inte är julrusch eller banarbeten kan man bara köpa tågbiljetter med tre månaders framförhållning. Otroligt egentligen. Sverige framstår i detta som ett U-land! (Ursäkta det föråldrade begreppet). Samtidigt uppmanas vi medborgare resa klimatsmart. Men SJ gör det inte lätt att välja tåget.
Det gör inte heller regeringen. I den nyligen presenterade budgeten dras järnvägsunderhållet ned med 750 miljoner. Urbota dumt. Många är vi som redan suttit fast i otaliga timmar på tåg på grund av slitna banor – vi suktar efter upprustning. Regeringen stoppar också satsningar på höghastighetståg och nya stambanor. Vare sig det befintliga eller det långsiktiga ska alltså få resurser. Vad modernt.
Man behöver inte vara Greta Thunberg för att vilja ha en fungerande tågtrafik. Det räcker att vara en vanlig hemvändare. Inte kan det vara en omöjlighet att i världens mest ordentliga land styra upp så att folk kan lösa biljett och åka tåg utan stora strul. Höj ribban tack.
Själv får jag försöka övertala lillsyrran att komma och hämta mig med sin bil. Och med hela 14 öre billigare bensin, vad skulle hon ha att klaga på?
Ellinor Eriksson, S-debattör, fd SSU-ledning och psykolog