GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. E-tidning
  1. Shop
  2. Tjänster
  3. Annonsera
  4. Tipsa oss!
  5. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Hampus Engqvist: Ledarkrönika: Sverige är som Rolex

Oxford och Rolex toppar listorna över det universitet och det varumärke som världens befolkning rankar högst i anseende.
Hampus Engqvist
Anseende • Publicerad 8 november 2022
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Sydöstran politiska etikett är socialdemokratisk.
Rolex, ett varumärke med respekt. Precis som Sverige.
Rolex, ett varumärke med respekt. Precis som Sverige.Foto: Bøe, Torstein

Det är Reputation Institute som årligen undersöker och upprättar en ranking för olika varumärken, universitet och även länder. Sverige har abonnerat på en topplacering och efter två förstaplatser 2019 och 2020 så hamnar vi på en tredjeplats 2021. Världen ser på oss med största respekt och många länder strävar efter att vara som vi.

I miljödebatten så görs det ofta en matematisk uträkning kring hur stor påverkan Sveriges befolkning har på det globala klimatet och miljön. Eftersom vi är en liten befolkning så handlar det om några futtiga promillen och budskapet är alltid att det spelar ingen roll vad vi gör. Vi är så få.

Vår nya regering beslutade att lägga ner miljödepartementet när den tillträdde och placerar miljöfrågan i näringsdepartementet. Ebba Busch blir departementschef över en vingklippt klimat och miljöminister Romina Pourmokhtari. I Tyskland gjordes samma manöver, men där var syftet att näringsfrågor ska vara underordnade miljöfrågan. I Sverige handlar det snarare om att miljöfrågan bara ska få ta plats om det inte påverkar våra näringar eller levnadsstandard.

Sveriges samtliga nu levande miljöministrar sedan 1986 uttrycker sin oro för beslutet i en gemensam debattartikel i DN och man nämner att Sverige under decennier har varit ett internationellt föredöme i klimat- och miljöpolitiken och att vi ses av många som en miljöpolitisk stormakt.

Ett bevis för det var Stockholm värdskap för FN-konferensen +50. Namnet var en hyllning till huvudstadens värdskap av FN:s första miljökonferens som ägde rum 1972, Stockholmskonferensen. Nu ser man en nedprioritering av miljöfrågorna.

Rolex andel av klockmarknaden är knappt mätbar. Däremot vill alla andra i branschen vara som Rolex och göra lika fina klockor. Att ha högst anseende och vara en förebild spelar roll för hela marknaden trots att man bara har en liten andel.

”Vi är ett land med ett stort anseende och vi har världens blickar på oss. Väljer vi att stuva undan miljöfrågan i garderoben så kommer andra att följa efter.”
Hampus Engqvist

På samma sätt spelar vårt agerande en stor roll för hela det internationella miljöarbetet. Vi är ett land med ett stort anseende och vi har världens blickar på oss. Väljer vi att stuva undan miljöfrågan i garderoben så kommer andra att följa efter. Sverige hade kunnat vara en förebild med att leda klimatomställningen och skapa nya jobb.