Hampus Engqvist: Mer än en bro
Men brons betydelse för hur vi ser på gränser och att förbindelsen fört samman Öresundsregionen och öppnat upp Sverige för Europa är lika mycket symbolisk som det är asfalt, metall och betong.
En intensiv miljödebatt föregick bygget av bron. Det befarades att havsmiljön skulle försämras och att saltvattenhalten i Östersjön skulle sjunka. Debatten var säkert av godo och skärpte miljökraven och ökade ambitionerna med arbetet kring bygget av bron och dess miljöpåverkan.
Idag är kritikerna tysta och mätningar visar på att havsmiljön snarare har förbättrats kontinuerligt sedan bron byggdes. Ett bra exempel på att det går att förena miljöarbete med utveckling och tillväxt.
Nu kan bron få en ännu större positiv effekt på miljön. Möjligheten att knyta ihop Europas höghastighetståg och Sveriges stambana skulle göra tågtrafiken till kontinenten till en allvarlig konkurrent till flygtrafiken. Flyget som belastar miljön och klimatet i en mycket större utsträckning än vad tåget gör.
Regiontanken som präglade brobyggandet har fått flera rejäla törnar på den sista tiden. ID-kontroller och stängda gränser går tvärt emot det öppna Europa som diskuterades på 90-talet. Nationalism och pandemier har gett ett tillfälligt stopp för Europatanken och frågan är om bron skulle ha byggts i dagens politiska läge.
”Ingen som följer utvecklingen mellan Sverige och Danmark kan undgå att Öresundsregionen har skadats och att relationerna mellan länderna har försämrats”, skriver Anders Olshov i en debattartikel om Öresundsbron i DN.
Stängda gränser passar inte ihop med broar mellan folk och länder. Vardagen och vanan att fritt kunna arbeta och röra sig i Öresundsregionen kommer göra det allt svårare att politiskt driva på för att skydda och stänga gränser. Öresundsbron kan vara en garant för ett öppnare samhälle.