Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Stig-Björn Ljunggren: Hur jättar går under

Vi kan fundera lite över om kunskaper från näringslivet kan berika folkrörelser och partier? Exempelvis genom att ta del av Jim Collins klassiska ”Hur jättarna går under” (Bookhouse Publishing 2009).
Publicerad 20 november 2020
Sydöstrans ledarsida delar arbetarrörelsens grundläggande värderingar.
Framgångsrika organisationer, vare sig de är företag, partier eller andra sammanslutningar kan lära sig av jättar som gått under. Bilden: Montering av räknemaskinen Facit CA2-16 i Åtvidaberg. Året var 1968.
Framgångsrika organisationer, vare sig de är företag, partier eller andra sammanslutningar kan lära sig av jättar som gått under. Bilden: Montering av räknemaskinen Facit CA2-16 i Åtvidaberg. Året var 1968.Foto: PRESSENS BILD

Collins undersökte hur det gick till när stora framgångsrika företag rasade samman. Hur såg processen från toppen och ner i graven ut?

En fri tolkning av Collins ser ut så här:

Annons

När organisationen ä som mest framgångsrik kommer den att med näsan i vädret skrida framåt i övertygelse om att succén beror på den egna förmågan. Sådant som tur och konkurrenters klantighet anses bara ha spelat mindre roll.

Företaget/organisationen/partiet befinner sig på toppen av sitt livs högtryck. Och tror det är en evig välsignelse.

Detta övermod övertygar sammanslutningen att den, likt ett fåtal andra framgångsrika aktörer, kan gå på vatten.

Denna framgångssaga leder in organisationen i en ny fas: Den upphör att vara lärande. Den börjar glömma vad Collins kallar för organisationens ”primära svänghjul”, alltså det som varit kärnan i verksamheten och lagt grunden för framgången.

Istället skaffar sig organisationen en diverseverkstad. Dess arroganta självkänsla gör att den tror sig vara ett universalgeni. Allt den tar i förvandlas ju till guld!

Och det som sen händer är lätt att lista ut. Collins menar att när de möter motgångar ses detta som tillfälligheter. Inget att egentligen bry sig om, eftersom allt ändå brukar gå så bra.

Framgångarna leder också till att det slarvas med nyrekryteringen av nyckelpersoner. De begåvade har kommit självmant, stått på kö, har alltid löst sig förr, så varför inte i framtiden?

Dessutom trycks den tidigare disciplinerade kreativitet gradvis undan för att hantera allt oftare uppkomna problem. När dessa blir riktigt irriterande skapar alla utmaningar ökade krav på lojalitet. Folk lär sig att den som redovisar motgångar betraktas som illojal, medan de som kommer med glada budskap premieras.

Eftersom konkurrenterna blir allt starkare ökar kraven på total lojalitet. Folk lär sig ljuga för sig själva.

”Folk lär sig att den som redovisar motgångar betraktas som illojal, medan de som kommer med glada budskap premieras.”
Stig-Björn Ljunggren

Och när varningssignaler ignoreras börjar organisationen allt oftare att få små problem att växa till stora.

Annons

Nu börjar det sprida sig oro. Organisationen tvingas öka sitt risktagande och spanar allt mer efter en räddande ängel, en karismatisk personlighet, som ska återföra den till forna glansdagar.

Och organisationen börjar förvärva andra mer pigga och kreativa verksamheter, i hopp om att dessa ska hjälpa till att hitta en väg tillbaka till toppen. Lite blodtransfusion.

På väg mot stupet kan, menar Collins, organisationen fortfarande räddas om ledarskapet vågar se problemen, tala om dem och resolut genomföra en återgång till ”det centrala svänghjulet”.

Men det är svårt, eftersom krigskassan sinat och folk fastnat i verksamhetsrutinerna, centrum är själva organisationen och inte dess ursprungliga syften. Visst, alla uppvisar oändlig kämpaglöd när så förväntas, men återgår sen till att följa protokoll 1A.

Det som då återstår, om inte nytändningen lyckas, är en dyster marginalisering.

Som sagt, något att tänka på för alla partier, organisationer och företag. Ingen nämnd, ingen glömd ...

Stig-Björn LjunggrenSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons