GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Nya E10 kan leda till höjda bensinpriser

Första augusti byts den 95-oktaniga bensinen ut mot den nya standardbensinen E10. Det kan leda till dyrare bensinpris och att flera äldre bilar avråds från att använda bensinen.
Första augusti byts den 95-oktaniga bensinen ut mot den nya standardbensinen E10. Det kan leda till dyrare bensinpris och att flera äldre bilar avråds att använda bensinen. Arkivbild.
Första augusti byts den 95-oktaniga bensinen ut mot den nya standardbensinen E10. Det kan leda till dyrare bensinpris och att flera äldre bilar avråds att använda bensinen. Arkivbild.
Foto: Andreas Hillergren/TT

Den 1 augusti ska bensinstationerna i Sverige gå över från att sälja den 95-oktaniga bensinen som innehåller 5 procent etanol, till att sälja E10-bensinen som innehåller 10 procent etanol.

Risk för prishöjning

Den högre inblandningen av etanol i den nya bensinen gör att energihållet blir 1,8 procent lägre. Därmed kommer förbrukningen att öka lika mycket. Och det finns risk för att priset kommer att höjas.

– Det är oftast så att biodrivmedel är dyrare än dess fossila motsvarighet. När man då lägger på samma skatt så kommer det med högre inblandningar av biodrivmedel att leda till högre priser, säger Ebba Tamm, miljöexpert på Drivkraft Sverige.

Men hur bolagen väljer att hantera prispolitiken mellan olika kvalitéer är ännu oklart.

Omkring 130 000 bilar i Sverige avråds från att köra på den nya bensinen E10 visar en sammanställning av branschorganisationen Bil Sweden. Det kommer ändå att finnas ett alternativ, E5, med 5 procent etanol och som i de flesta fall kommer att vara jämförbar med dagens 98-oktaniga bensin.

– 98 procent av alla bilar som är yngre än 30 år klarar av att tankas med E10. Alla bilar från och med 2011 klarar av E10. Det är bara ett fåtal äldre bilar och vissa tidiga direktinsprutade motorer som behöver tankas med E5, säger Anders Nordin, teknisk chef på Bil Sweden.

Problem med packningar

Problemet är framför allt att gummipackningar i de äldre bilarna inte tål en högre etanolinblandning. Skulle föraren av misstag ändå tanka fel är det ingen risk för att skador uppstår direkt. Det är bara att tanka E5 nästa gång. Det är ett långvarigt bruk som kan ge upphov till skador.

Bytet av bensin sker som en följd av ett krav från regeringen att bränslebolagen ska öka inblandningen av förnybara drivmedel för att minska miljöpåverkan. Den så kallade reduktionsplikten är ett sätt att minska koldioxidutsläppen.

– Bensinbolagen måste sälja E10. Säljer de för lite tvingas de betala en reduktionsavgift. I så fall läggs den förmodligen på E5-priset, säger Ebba Tamm, miljöexpert på Drivkraft Sverige.

E10-introduktion kommer att ta tid, eftersom det är stora mängder bränsle som ska bytas ut i systemen. Men bränslepumparna skyltas om till E10 så snart som etanolinblandningen överstiger fem procent.

Flest veteranbilar

"Vi välkomnar den ökade inblandningen av etanol. Det är nödvändigt ett steg framåt för att bilparken ska vara mer hållbar och möta klimatmålen. Majoriteten av de bilar som inte kan tanka E10, är äldre bilar. Det handlar till största delen om veteranbilar som inte rullar så många mil per år", skriver Caroline Drabe, vd för Riksförbundet M Sverige i en kommentar till TT.

Läs mer