GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. E-tidning
  1. Shop
  2. Tjänster
  3. Annonsera
  4. Tipsa oss!
  5. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Alla “fel” inför Polestars börsnotering

Elbilsbolag har rasat i värde på börsen, intresset för Spac-bolag är svalt och marknaden för noteringar har tvärnitat.
Så ser läget ut när Göteborgsbolaget Polestar nu börsnoteras i New York.
Ekonomi • Publicerad 23 juni 2022
Börsklimatet är dystert inför Polestars notering. Arkivbild.
Börsklimatet är dystert inför Polestars notering. Arkivbild.Foto: POLESTAR/TT

I höstas meddelade elbilsbolaget Polestar, som har Volvo Cars som storägare, att bolaget ska gå till börsen. Noteringen sker på Nasdaq i New York på midsommarafton genom det så kallade Spac-bolaget Gores Guggenheim, och i samband med noteringen räknar Polestar med att få in 890 miljoner dollar.

Bolagets vd Thomas Ingenlath säger i ett pressmeddelande att noteringen är ett "otroligt stolt ögonblick" för bolaget.

"Med 55 000 bilar på vägarna och ett globalt erkännande genom över 100 olika utmärkelser, har vi byggt en stark grund för fortsatt tillväxt", säger han vidare.

"Tickar i alla boxar"

Men beslutet att gå till börsen just nu sticker ut på flera sätt.

– Börsklimatet är totalt annorlunda idag och har förändrats mycket snabbt. Idag är det mycket tufft för bolag som vill ta in kapital, oavsett ifall det är via börsen eller på den privata marknaden, säger styrelseproffset Ann Grevelius, som tidigare bland annat varit chef för investeringsstrategi på SEB:s kapitalförvaltning och fondchef på Handelsbanken.

Enligt Frida Bratt, sparekonom på Nordnet, har marknaden för noteringar tvärnitat.

– Dessutom är börsen dyster och intresset för Spac-bolag nästan dött. Polestar är dessutom ett bolag som ännu inte är lönsamt, även om de säger att de ska bli det snart, och just de bolagen har gått väldigt, väldigt dåligt, säger hon och fortsätter:

– Ur ett sådant perspektiv tickar de i alla boxar som är fel. På ett sätt är det uppfriskande att de trots det går vidare med en notering.

Ett Spac-bolag kan beskrivas som ett slags skalbolag som tar in kapital från investerare och sedan noteras på börsen. Efter noteringen fyller bolaget skalet med olika innehav genom förvärv.

Marknaden är positiv

Enligt Ann Grevelius toppade intresset för Spac-bolag för ungefär ett år sedan. Sedan dess har det svalnat.

– För många av Spac-bolagen har det tagit ganska lång tid att sätta pengarna i arbete. Många investerare har också insett att det kanske inte är helt optimalt att investera i något som man inte har en aning om vad det kommer att innehålla för typ av bolag, säger hon.

Att Polestar trots det går till börsen nu tror hon beror på att de behöver kapital.

– Dessutom kan marknadsläget bli ännu värre än vad det är idag. Är man som bolag och ägare redo, så är det rimligt att passa på nu även om marknadsförutsättningarna är långt ifrån optimala, säger hon.

Men det finns också saker som talar för Polestar. Enligt Grevelius betyder nedgången på marknaden också att det är "ett betydligt mer attraktivt" läge att investera just nu.

– Polestar är ett fint bolag och intresset är fortsatt mycket stort kring eldrivna fordon, vilket är positivt, säger hon.

Lägre värderingar

Marknaden har också reagerat positivt sedan Gores Guggenheim gav grönt ljus för en sammanslagning med Polestar. Aktien i Spac-bolaget, som backat 7 procent sedan årsskiftet, rusade med 12 procent efter beskedet. Även Volvo Cars steg på börsen under torsdagen.

I september, när Polestar och Gores Guggenheim meddelade sina planer på en sammanslagning, uppgavs värdet på Polestar till 20 miljarder dollar, enligt Bloomberg.

Frågan är om den värderingen håller.

– Värderingarna på konkurrenterna har sjunkit rejält. Det kommer avspeglas i värderingen av Polestar. Huruvida det kommer att vara en intressant investering för nya investerare kommer att bero på hur värderingen ser ut, säger Ann Grevelius.

Fakta: Polestar

Polestar grundades 2017 av ägarna Volvo Cars och Geely.

Idag finns Polestar i Europa, Nordamerika, Kina samt Asien- och Stillahavsområdet. Målet är att finnas på 30 marknader 2023.

Polestars elbilar tillverkas idag i två anläggningar i Kina. Ytterligare en fabrik planeras i USA.

År 2020 levererades 10 000 bilar och enligt Gores Guggenheim förväntas 290 000 bilar levereras 2024.

Källa: Polestar och Gores Guggenheim.

TT
Så här jobbar Sydöstran med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.