Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Nyheter

Avbokningsskydd på resor – det här gäller

Både Ving och Apollo har lanserat nya kampanjer för att få virusoroliga kunder att ändå våga boka resor – och det har även flygbolagen Norwegian och SAS gjort.
– Det blir ytterligare en flexibilitet för kunden, säger Freja Annamatz, presschef på SAS.
Publicerad 7 mars 2020
Oro för coronavirus är sällan tillräckligt för att avboka en resa och få pengarna tillbaka. Arkivbild.
Oro för coronavirus är sällan tillräckligt för att avboka en resa och få pengarna tillbaka. Arkivbild.Foto: Janerik Henriksson / TT

Stora flygbolag ställer in avgångar och branschorganisationer varnar för att de flyg som ändå går är tomma.

Coronavirusutbrottet drabbar resebranschen hårt, vilket svenska charterjättar nu försöker mildra med kampanjer.

Annons

Den som bokar en charterresa via Ving med avresa före den 1 november får gratis av- och ombokning fram till 30 dagar före avresa.

"Vi har just nu ett exceptionellt läge med stor oro i hela samhället. Det här är ett sätt att ge trygghet för alla dem som går i tankarna att boka en resa just nu men som känner sig oroliga", skriver bolaget på sin hemsida.

Reslusten finns men efterfrågan på extra skydd är stor. Det här är ett erbjudande som visar att man kan känna sig trygg om man bokar med oss, säger Anna Hagberg, pressinformatör på Ving.

Konkurrenten Apollo har gjort ett liknande drag. Alla som bokar en charterresa med bolaget under mars får göra en gratis ombokning fram till 14 dagar före resan. Det gäller dock bara resor inom Europa.

– Vi har fått många frågor om av- och ombokningsskydd, och många lägger gärna till det. Därför har vi gjort det här som en kampanj under mars, där man kan flytta sin resa till en annan tid på året, säger Clara Larsson, pressansvarig på Apollo.

Under fredagen gick utrikesdepartementet ut och avrådde från icke-nödvändiga resor till norra Italien och ett par platser i Sydkorea. Men det beskedet är inte något som slår speciellt hårt mot de stora svenska resebolagen.

– Vi flyger reguljärt till Milano och Venedig men det är inte riktigt säsong där nu så vi har inte haft några inbokade kunder. Därmed har vi inte behövt vidta några åtgärder. Är det några kunder som drabbas av UD:s avrådan kontaktar vi dem, säger Anna Hagberg på Ving.

Norwegian erbjuder gratis ombokning av biljetter köpta mellan den 6 och den 19 mars för flygningar mellan den 7 mars och den 31 augusti. Samma sak gäller för redan befintliga bokningar till och från Italien. Men kunden får bara boka om en gång, får inte ändra destination och får själv stå för eventuell prisskillnad.

Undantag görs också för inrikes flygningar i Sverige, Norge, Danmark och Finland samt för flygningar inom Norden.

– Det här är det vi erbjuder nu. Men sedan får vi se vad som händer i den här utvecklingen, då kan man få ändra det här till att omfatta något annat, säger kommunikationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Annons

SAS har gratis ombokning för resor köpta den 5–19 mars för flygningar till och med den sista augusti.

– Det gäller resor till och från destinationer i Europa och USA, säger Freja Annamatz.

Även SAS-biljetter bokade mellan samma datum och som gäller flygningar i Asien av samarbetspartnern Singapore Airlines omfattas av reglerna.

Inrikesresor i Danmark, Norge och Sverige omfattas inte och heller inte resor inom Skandinavien. Även SAS håller sig till endast en ombokning, samma destination och att kunden själv får stå för prisskillnad.

Henning Eklund/TT
Tomas Bengtsson/TT
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons