unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Elev stämmer Skolverket för diskriminering

En elev stämmer Skolverket efter att ha nekats hjälpmedel vid nationella prov. Eleven får stöd av flera organisationer.
Elever med dyslexi diskrimineras vid nationella prov enligt en elev som stämmer Skolverket. Arkivbild.
Elever med dyslexi diskrimineras vid nationella prov enligt en elev som stämmer Skolverket. Arkivbild.
Foto: Bjørn Sigurdsøn/Scanpix/TT

Stämningen backas upp av bland annat Dyslexiförbundet och organisationen Disability Rights Defenders som anser att Skolverkets instruktioner för nationella prov är diskriminerande då de fråntar dyslektiska elever möjligheten att få uppgifterna upplästa vid provtillfället.

De kritiserade reglerna säger att en elev med dyslexi har rätt att få extra lång tid på sig att skriva provet eller sitta avskilt i ett eget rum. Däremot får de inte använda sig av hjälpmedel som läser upp texter eller låta någon annan läsa texten för dem, vilket enligt stämningen ger de drabbade eleverna ångest, stress och inte minst sämre provresultat, skriver Skolvärlden.

Tidigare har enskilda kommuner ställts inför rätta i frågan, men under 2020 slog Högsta domstolen fast att tre friande domar från olika hovrätter ligger fast. Samtliga domstolar har kommit fram till att elever med dyslexi missgynnas av Skolverkets direktiv, men anser att de gäller ändå. Därför har eleven nu med uppbackning av flera intresseorganisationer bestämt sig för att rikta sig direkt till Skolverket i en ny stämning.