GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Försäljningslyft för Inditex

Ekonomi • Publicerad 15 september 2021
Kraftiga försäljningslyft redovisas av Zaras ägare Inditex. Arkivbild
Kraftiga försäljningslyft redovisas av Zaras ägare Inditex. Arkivbild
Foto: Manu Fernandez AP/TT

Den spanska H&M-konkurrenten Inditex, med butikskedjan Zara i portföljen, redovisar ett försäljningslyft på bred front.

Försäljningsvolymen är nära nivåerna innan pandemin och de flesta butiker är nu öppna, enligt Inditex.

För perioden den 1 augusti till den 9 augusti redovisar Inditex ett försäljningslyftet på 22 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Jämfört med motsvarande period 2019 var försäljningslyftet 9 procent.

Under första halvåret lyfte försäljningen med 49 procent till 11,9 miljarder euro. I konstant valuta var ökningen 53 procent.

Detta gav en nettovinst på 1,27 miljarder euro, vilket kan jämföras med förlusten på 195 miljoner euro under första halvåret 2020.

TT
Så här jobbar Sydöstran med journalistik Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.