GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Så gör du om du inte klarar elnotan

Elräkningen är skyhög och pengarna räcker inte till – kontakta då elbolaget innan skulden förfaller.
Men bered dig på långa köer. Det är många som vill prata elpriser och fakturor nu.
Ekonomi • Publicerad 15 januari 2022
Ta kontakt direkt om du har svårt att betala, råder elbolagen. Arkivbild.
Ta kontakt direkt om du har svårt att betala, råder elbolagen. Arkivbild.Foto: Jessica Gow/TT

Regeringen presenterade på onsdagen ett förslag till stöd till de som drabbats av höga elpriser. Men det dröjer innan några pengar kommer. Än så länge är ingenting beslutat, och det är heller inte klart hur mycket du får, hur utbetalningen ska ske eller när pengarna kommer.

Men nu sitter många med skyhöga elräkningar för december som ska betalas. Om det inte går ihop – hur gör man? Kontakta oss, så hjälper vi till, lovar nu elbolagen.

– Vår inriktning är att göra allt vad vi kan för att hjälpa kunderna, säger Marcus Eriksson, operativ chef för kundservice hos statliga Vattenfall.

Han berättar att kunder kan få hjälp att klara av räkningen, exempelvis genom att dela upp den och få anstånd med vissa delar. Det handlar om "anpassade lösningar utefter behov och rådande omständigheter", enligt Vattenfall, men mer exakt vad det innebär kan han inte säga.

Betalningshistoriken avgör

– Vi tittar på betalningshistoria, tidigare beviljade anstånd och avbetalningsplaner. Vi gör en helhetsbedömning, säger han.

Lotta Aronsson, prisexpert på elbolaget Eon, försäkrar också att de gör vad de kan för att hjälpa kunder som nu hamnar i knipa. Även Per-Oscar Hedman, kommunikationschef på Fortum, lovar att de ska försöka hjälpa kunder som får problem.

Också de uppger att varje fall prövas individuellt. Den som tidigare varit sen med betalningen eller haft problem med en avbetalningsplan kanske inte kan få dela upp sin räkning.

– Vi gör en individuell bedömning. Det är möjligt att få vänta med betalning. Men man måste också tänka långsiktigt, det kommer ju en ny elräkning, säger Lotta Aronsson.

– Man ska ha betalt sina senaste fakturor i tid, säger Per-Oscar Hedman, och förklarar att ännu har det inte varit någon anstormning av kunder hos Fortum som vill dela upp sina räkningar.

För den som behöver diskutera uppdelning av fakturan gäller det dock att vara snabb. En uppgörelse med elbolaget måste göras innan räkningen förfaller till betalning.

– Mitt råd är att kontakta oss så tidigt som möjligt, säger Marcus Eriksson.

Långa köer

Men det kan bli både svårt och tidsödande. Vattenfall uppger att sedan december är det betydligt fler kunder som kontaktar dem, och hos Fortum har antalet kunder som vill komma i kontakt med kundtjänsten fördubblats sedan elpriserna började stiga så kraftigt.

Många vill prata om sin elräkning, men också vad som kan göras för att minska förbrukningen och ändra elavtalet, enligt bolagen. Det gör att det blir långa köer till kundtjänsten.

Den som inte kan betala räkningen nu behöver dock inte vara orolig för att elen stängs av direkt. Det är en lång process dit, som styrs av ellagen, förklarar både Marcus Eriksson och Lotta Aronsson.

– Det är sju olika steg, med flera påminnelser, inkassokrav, delgivning och underrättelser till socialnämnden. Och man stänger inte av elen för någon tusenlapp, säger Lotta Aronsson.

– Tack och lov är det väldigt sällsynt att elen stängs av, säger Markus Eriksson.

Fakta: Kraven på elbolaget innan elen stängs av

Innan elen får stängas av måste elbolaget enligt ellagen följa vissa steg i handläggningen:

1. Betalningspåminnelse

2. Inkassokrav

3. Väsentlighetsprövning – betalas inte kravet efter inkasso ska en särskild granskning göras. Då bedöms om kravet handlar om ett väsentligt avtalsbrott. Om det bedöms vara ett väsentligt avtalsbrott skickas en underrättelse med uppmaning om rättelse.

4. Uppmaning att betala, inom skälig tid på minst 14 dagar.

5. Delgivning om att elen kan stängas av, samt ytterligare en underrättelse som ska tala om att betalning måste ske inom tre veckor. I samband med detta ska också socialnämnden underrättas.

6. Delgivning med delgivningsman, om inte delgivningskvittot från den förra delgivningen återsänts.

7. Elen stängs av om inte betalning har skett, eller att socialnämnden har tagit på sig ansvaret för betalningen.

En större delbetalning kan göra att elen inte får stängas av.

Källa: Konsumenternas energimarknadsbyrå

TT
Så här jobbar Sydöstran med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.