Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Nyheter

Volvo Cars på väg till börsen

Volvo Cars och Geely Automobile överväger att slå samman bolagen och sätta bolaget på börserna i Hongkong och Stockholm.
Ambitionen är att lägga fram ett förslag på hur sammanslagningen kan se ut för styrelserna före årsskiftet, uppger Volvo.
Ekonomi (TT) • Publicerad 10 februari 2020
Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars som överväger sammanslagning med Geely Automobile och börsnotering. Arkivbild.
Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars som överväger sammanslagning med Geely Automobile och börsnotering. Arkivbild.Foto: Michael Owen Baker/AP/TT

En arbetsgrupp under ledning av Volvo Cars vd Håkan Samuelsson ska ta fram förutsättningarna för en sammanslagning av Geely och Volvo Cars. Underlaget ska sedan presenteras för de båda bolagens styrelser.

– Ambitionen är att ha det klart innan årets slut, säger Stefan Elfström på Volvo Cars pressavdelning.

Annons

En eventuell börsnotering lär därmed inte hinnas med i år. Någon exakt tidsplan för det finns inte ännu. Planen är att först notera bolaget på Hongkongbörsen och senare även i Stockholm.

Syftet är att hitta samordningsfördelar bolagen emellan, både vad gäller teknologi och finansiellt, enligt Stefan Elfström.

– Men man ska bevara bolagens identitet, säger han.

I fjol sålde Geely och Volvo Cars tillsammans drygt två miljoner bilar, varav Volvo Cars strax över 700 000 fordon.

De varumärken som skulle ingå i företagsgruppen är Volvo, Geely, Lynk & Co och Polestar.

"Att kombinera de två bolagen skulle resultera i en stark global koncern. Vi ser fram emot att arbeta med Volvo Cars vd Håkan Samuelsson, för att ytterligare utforska den här möjligheten med målet att stärka synergierna inom gruppen och samtidigt bibehålla konkurrensfördelarna och varje varumärkes integritet", säger Li Shufu, ordförande för Geely Holding, ägarbolag till Volvo Cars och Geely, i en kommentar.

Bilvolvo, till skillnad från lastbilsvolvo, försvann från börsen när amerikanska Ford köpte bolaget 1999. Elva år senare tog Geely över, då Ford hade stora egna finansiella problem. Nu ytterligare drygt tio år senare kan Volvo Cars återigen bli en aktie för svenskarna – en nygammal aktie för de breda folklagren kanske?

– Ja, det finns potential till det, det går ju väldigt bra för bolaget, säger Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken.

En arbetsgrupp under ledning av Volvo Cars vd Håkan Samuelsson ska ta fram förutsättningarna för en sammanslagning av Geely och Volvo Cars. Underlaget ska sedan presenteras för de båda bolagens styrelser.

– Ambitionen är att ha det klart innan årets slut, säger Stefan Elfström på Volvo Cars pressavdelning.

Annons

En eventuell börsnotering lär därmed inte hinnas med i år. Någon exakt tidsplan finns inte än. Planen är att först notera bolaget på Hongkongbörsen och senare även i Stockholm.

Det är inte första gången det spekuleras i att Volvo ska börsnoteras. Både 2016 och 2018 förekom uppgifter om att en notering var nära utan att något konkret hände.

Syftet den här gången är att hitta samordningsfördelar bolagen emellan, både vad gäller teknologi och finansiellt, enligt Stefan Elfström.

– Men man ska bevara bolagens identitet, säger han.

Hampus Engellau drar en parallell till tyska fordonsjätten Volkswagen – en koncernstruktur där ägarbolaget kontrollerar flera självständiga varumärken.

I fjol sålde Geely och Volvo Cars tillsammans drygt två miljoner bilar, varav Volvo Cars strax över 700 000 fordon. De varumärken som skulle ingå i företagsgruppen är Volvo, Geely, Lynk & Co och Polestar.

Peter Malmqvist, chefsanalytiker på Aktiespararna, tror däremot på ett svalt intresse för Volvo-aktier bland svenska privatsparare.

– Entusiasmen hos placerare att köpa sig in hos bilföretag är nog ganska låg, säger han.

Som förklaring nämner Malmqvist bland annat den stora omställningen bilindustrin står inför från fossila bränslen till laddbara el- och hybridbilar.

– Bilsektorn har under de senaste åren varit under ganska tydlig press av olika skäl. Det har gjort att traditionella bilföretag blir lågt värderade på börserna medan en förlustmaskin som Tesla värderas högt på framtidsförhoppningar, säger Malmqvist.

Annons

– Där har politiker och beslutsfattare gjort en omsvängning mot elbilar som har tagit bilindustrin på sängen, fortsätter han.

Däremot tror Malmqvist att det är bra för Volvo och Geely att finnas på börsen.

– Jag kan tycka det. De säljer trots allt en konsumentprodukt och att vara börsnoterat blir mer transparent och tydligare. Jag tror det skulle gynna dem, säger han.

Helena Wande/TT

Olle Lindström/TT

TT
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons