Ökad säkerhet för rullstolsburna
Verkstaden tillhör sedan några år franska Connex och har sedan ett år även det namnet. Arbetet som bedrivs är till stor del service och har varit så i nio år. Verkstadschefen Ingvar Håkansson ser positivt på framtiden och arbetet med bussarna flyter på bra. Av bussarna som kommer till Olofström säljs många vidare. I Sverige får de inte bli äldre än 12 år ur bland annat miljösynpunkt.
- De flesta bussarna säljs till Ryssland, Ukraina och Vitryssland. Vi gör inget särskilt med dem här innan de går vidare till olika uppköpare, säger Ingvar.
Det blir ändå en hel del service på bussar som skall tillbaka eller till nya regioner i landet. Det byts entreprenörer i kommunerna och då skall bussarna ha annan design. Skåne har blivit en stor marknad efter sammanslagningen av de två tidigare länen.
- De senaste två åren har Skåne haft väldigt många bussar här för lackering och byte av klädsel. Allt skulle vara nytt efter sammanslagningen. Vi har även sedan i höstas kontrakt med omlackering av över 100 fordon från Östergötland, säger Ingvar.
Dessa bussar har en design med många olika mönster och är därför särskilt arbetskrävande.
- Det tar faktiskt närmare 120 timmar att lackera en buss och vi skulle behöva någon mer anställd, menar Ingvar.
För tre år sedan började Ingvar och killarna i verkstaden att utveckla en självbetjänare för rullstolsbundna. Det är en rörställning, som inte tar så mycket plats och under en dag kan monteras. Den rullstolsbundne kan rulla fram till den monterade ställning och själv få sin rullstol fast.
- Det var fem handikapporganisationer med och kollade och de var mycket nöjda. Med denna självbetjänare kan den rullstolsbundne ta vilken buss som helst och föraren slipper dessutom att springa iväg och hjälpa till. I framtiden kan det bli en stor besparing för kommunerna i landet, när de slipper särskilda fordon för de rörelsehindrade, säger Ingvar.
- Från början stod vi och bockade till rören här och det tog en väldig tid. Nu köper vi rören färdiga och med vissa egna konstruktioner kan vi producera en självbetjänare på tre timmar. Rörställning är lätt att både montera in och plocka väck. Det är bara elva skruvar, fortsätter Ingvar.
Intresset för självbetjänaren har tagit riktigt fart det senaste halvåret. Skåne skall montera in på 180 av sina bussar och beställningar har så här långt kommit även från Västervik, Oskarshamn, Landskrona, Kalmar, Eskilstuna och Scania, Katrineholm.
- Alla som vi varit i kontakt med är nöjda, så jag ser en bra marknad framöver och vi har redan levererat 98 självbetjänare. År 2010 skall alla bussar vara handikapputrustade, säger Ingvar.
Det kommer även en lag om säkerhetsbälte i bussarna och det ger ännu mer arbete i Olofström.
- Samtliga bussar, som inte går i stadstrafik, skall ha säkerhetsbälte på samtliga stolar och det blir säkert många bussbolag som vänder sig hit, avrundar Ingvar Håkansson.