Sladda tryggt på hal is
I helgen anordnar Asarums Motorsällskap halkövning för den bilburna allmänheten. Nu är isen tillräckligt tjock för att allmänheten ska få köra bil på den - 25 cm - och renplogad för att vara riktigt hal och förrädisk. För den stöddige förare som tycker sig ha kontroll på bilen även i rådande vinterväglag rekommenderas en sväng genom slalombanan. Detta bör ta ner den mest högmodige på jorden. Eller varför inte testa bromssträckan vid olika hastigheter?
Sydöstran gav sig ut på isen för att prova om den bar. Solen skiner och isen sjunger men Anders Eriksson från Asarums Motorsällskap försäkrar att det inte är någon fara: "Isen sätter sig alltid en bit när man kör ut på den första gången" ler han.
Så rullar vi ut på sjön där Anders preparerat en bana med slalomkörning och annat smått och gott. Första uppgiften är ett bromstest. Sydöstran gasar iväg i 50 knyck över isen, väl framme vid trafikkonen hojtar Anders: "bromsa!" Och trots det faktum att Sydöstrans utsända kastar sig över bromsen och trampar plattan i mattan med all kraft så glider bilen vidare drygt 60 meter innan vi får stopp på den.
- Tänk nu att man kör 50 km i timmen i tätort, där det springer ungar över vägen och man måste väja för andra trafikanter, påminner Anders Eriksson.
Slalomövningen är däremot en barnlek. Sydöstran är drottning bakom ratten och kontrollerar situationen till 110 procent.
Men vänta - varför står vi fastkörda i en snövall i motsatt körriktning helt plötsligt? Och varför ligger slalombanans alla koner välta över banans kanter?
Anders Eriksson kan tala om varför. Ugglebodasjöns is är lika hal som en vägbana blir vid underkylt regn. Och då är det lätt att tappa greppet.
Mantrat som följer oss efter detta får bli: "Koppla ur och pumpa bromsen upp och ner, koppla ur och pumpa bromsen upp och ner". Den som har låsningsfria bromsar får istället meditera över mantrat "Koppla ur och trampa bromsen i botten".