GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Fiskarnas budkavle på väg

RONNEBYHAMN Vid fyratiden i går anlände KN 11 Capri från Väggahamnen i Karlshamn till Ronnebyhamn med fiskarnas budkavle mot torskfiskestoppet.
Bengt Thomasson tog över den och satte kurs mot Hasslö.
Ronneby • Publicerad 21 oktober 2002

Fiskarnas budkavle mot torskfiskestoppet startade i Simrishamn klockan tolv i lördags och i går gick den igenom Blekingehamnarna Hörvik, Nogersund, Karlshamn, Ronnebyhamn, Hasslö och Saltö.

Vid varje hamn fick listorna allt fler namn mot torskfiskestoppet.

– De senaste två åren har jag inte fiskat annat än torsk. Och det gäller alla fiskare i Ronnebyhamn. Någon av oss tar lite lax på våren, men torsken är 95 procent av inkomsten, säger fiskaren Martin Karlsson medan vi väntar på budkaveln.

– Förr i tiden fiskade man mer sill och lax vid sidan av torsken. Men idag finns det ingen lönsamhet i kustnära sillfiske, säger Bengt Thomasson som ska föra budkaveln vidare till Hasslö.

De är två av de fem fiskare som har Ronnebyhamn som hemmahamn. Alla fiskar själva i garnbåtar. Fisken de landar går vidare till Saltö.

– Och där kan man ju se att det är betydligt fler än vi fiskare som drabbas av ett stopp, säger Martin Karlsson.

Han är en av de yngre fiskarna i Blekinge och började med fisket 1996.

– Det ligger inte direkt i släkten, i så fall längre tillbaka. Men jag började följa med ut på fiskebåtar och fastnade för det. Det är väl friheten, om man säger. Man får själv bestämma hur man ska jobba.

– Blir det ett stopp blir det svårt att hålla de yngre kvar i fisket, menar Bengt Thomasson.

Själv har han fiskat i 35 år, berättar han. Han är från Hanö, och det var bara fiske som gällde där.

– Jag började 1961. Men sen gjorde jag ett längre stopp mellan 1970 och -79 för att det var så dåliga torskfångster. I mitten av 70-talet började torsken komma tillbaka.

– Det har alltid varit så att fisket gått i vågor. Men visst är torsken hotad, men det handlar mer om den allmänna miljön än om fisket. Det vore bättre att gå på de som orsakat miljöproblemen än på oss, menar Bengt Thomasson.

Han ropar an i radio på Karlshamnsfiskaren som är på väg.

– Jo, då jag kommer i mina sex knop! får han till svar.

Det börjar komma lite mer folk till hamnen. Centerpartiet dyker i form av Ingegerd Johansson och Willy Persson, som också är engagerad för små och medelstora företag i Svenskt Näringsliv.

– Det är inte bara fisket, det är mycket runt omkring som drabbas, säger han.

Hur mycket är det ingen som vet. Uppskattningarna av kostnaderna för torskstoppet går från Miljöpartiets 300 miljoner upp mot 2 miljarder.

Ronnebyfiskaren Bengt Larsson som har Vingaland kommer ner till hamnen i bil. Och en stund senare kommer Ronnebybåten Diana med Mats Andersson in till kajen.

Martin Karlsson och Willy Persson hjälper honom att lägga till, och en stunds tystnad råder när de tre tillsammans står och lyssnar på sjörapporten i radion:

– Sydost 8–13.

De utbyter några kommentarer om vädret och morgondagens fiske.

– Jag tror faktiskt inte att de kommer att lyckas med att genomföra torskfiskestoppet, säger Bengt Thomasson.

– De har för mycket emot sig; det hela var väl inte riktigt genomtänkt. Men man vet ju inte. Det är ett spel om oss i maktens boningar.

Och så syns Karlshamnsbåten KA 11 Capri vid hamninloppet. I tre timmar har den varit på väg från Väggahamnen.

Capri lägger till och Bo Olsson och Bror Esperi överräcker en liten sillalåda av trä från Simrishamn, med fullskrivna och ännu oskrivna namnlistor till Bengt Thomasson.

Den får något tiotal namn till i Ronnebyhamn och så är det dags för nästa etapp.

Capri håller redan på att lägga ut för färden tillbaka till Väggahamnen.

– Adjö då, ni hittar väl hem?

– Hittade vi hit så!

Nu är det Bengt Thomassons tur att föra budkaveln vidare. Han går ombord och börjar lossa tamparna.

– Det tar nog två och en halv timme till Hasslö, från hamn till hamn. Och så hem igen. Det blir sen middag idag, säger han.

Under veckan kommer budkaveln att färdas vidare uppför ostkusten. Den kommer även att passera Öland och Gotland.

På fredag tar en båt från Möja sillalådan från Simrishamn den sista etappen in till maktens boningar i Stockholm.

Jan Hinderson
Så här jobbar Sydöstran med journalistik Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.