Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

”Hälften av alla frågor vi får i disken är teknikfrågor”

Det har skett en omställning på biblioteken i takt med den digitala och tekniska utvecklingen i samhället. I dag involverar en större del av bibliotekarieyrket teknik.
Ronneby • Publicerad 28 november 2019 • Uppdaterad 3 december 2019
Bibliotekschef Therese Emilsson Persson berättar att bibliotekariernas arbetsuppgifter involverar alltmer teknik.
Bibliotekschef Therese Emilsson Persson berättar att bibliotekariernas arbetsuppgifter involverar alltmer teknik.Foto: Mattias Mattisson

För omkring 20 år sedan var biblioteken nedläggningshotade. Men tack vare att de har fått ett nytt sätt att nå ut med sin verksamhet har de nu medvind igen. Biblioteksverksamheten i Ronneby kommun har länge legat i framkant när det gäller arbete som involverar teknik. Redan 1998 startades en it-verkstad på Ronnebys bibliotek som höll på i några år.

Bibliotekschef Therese Emilsson Persson berättar att det då fanns en handledare på plats som vägledare och att det gick att boka in sig på bibliotekets datorer.

Annons

2006 började verksamheten sedan abonnera e-böcker. Under förra året gjordes 5 662 nedladdningar av e-böcker, vilket är en ökning med över 2 000 nedladdningar jämfört med år 2016. Även e-ljudböckerna ökar och biblioteket har en ny app som heter Biblio som låntagarna kan ladda ner böcker från. Tidigare har det inte funnits någon begränsning för utlån samtidigt som verksamheten betalar för varje nedladdning.

– För oss är det dyrare än att köpa fysiska böcker, säger hon.

Därför har flera bibliotek inklusive Ronnebys begränsat nedladdningen till två per vecka från och med i höst. Under år 2020 slår dessutom i Ronneby, Karlshamn, Olofström och Sölvesborg ihop sina bibliotekskataloger. Det blir både billigare och underlättar för låntagarna som kan låna och lämna böcker i vilken av de fyra kommunerna de vill.

I takt med den digitala utvecklingen har myndigheter gjort det möjligt att sköta allt fler ärenden digitalt.

– Det är jättebra men det finns en grupp som inte fixar det och de har ingenstans att ta vägen för det finns inga människor att fråga, säger Therese Emilsson Persson.

Där har biblioteken stigit fram och ändrat fokus från det litterära till att även involvera tekniska frågor. I dag kommer människor dit för att få hjälp med sin mobiltelefon, ladda ner en e-bok eller skriva ut blanketter. De behöver oftast hjälp för att de inte kan språket eller tekniken.

– Hälften av alla frågor vi får i disken är teknikfrågor, säger hon.

I bibliotekslagen står det bland annat att biblioteken ska öka kunskapen om hur informationsteknik kan användas för kunskapsinhämtning, lärande och delaktighet i kulturlivet.
I bibliotekslagen står det bland annat att biblioteken ska öka kunskapen om hur informationsteknik kan användas för kunskapsinhämtning, lärande och delaktighet i kulturlivet.Foto: Mattias Mattisson

I bibliotekslagen står det att bibliotekens uppdrag är att främja läsning och tillgången till litteratur. De ska även verka för att öka kunskapen om hur informationsteknik kan användas för kunskapsinhämtning, lärande och delaktighet i kulturlivet. I den nationella biblioteksstrategin står det också tydligt att biblioteken ska spela en stor roll i att överbrygga digitala klyftor.

Emilsson Persson menar att de inte har sökt ett större teknikuppdrag. Det är allmänheten har valt att vända sig till dem med sina frågor.

Men verksamheten har även utvecklats på andra sätt. För andra året har Ronnebys bibliotek en mediepedagog. Det har även en filmverkstad, green screen, robotbygge och andra aktiviteter som involverar teknik.

Annons

– Unga läser inte lika mycket som innan. Så jag tänker att vi kan jobba mer digitalt med det rörliga mediet och hitta rätt ingångar till läsandet.

Med hjälp av bland annat robotaktiviteter hoppas biblioteken öka läsandet bland barn.
Med hjälp av bland annat robotaktiviteter hoppas biblioteken öka läsandet bland barn.Foto: Mattias Mattisson

För vuxna finns det it-vägledning och det går att boka en stund med en bibliotekarie för att till exempel lära sig skriva ett cv eller ladda ner e-böcker.

Personal är dock noga med att till exempel inte ta bort något från någons surfplatta eller betala någons räkningar eftersom det kan bli fel juridiskt. I stället handleder de besökarna för att de ska lära sig att göra saker.

När Therese Emilsson Persson blickar framåt tror hon inte att biblioteken kommer att släppa den fysiska boken på länge. Samtidigt är det redan i dag svårt att rekrytera bibliotekarier. Utbildningsorterna har fått fler platser men enligt henne verkar inte de nyexaminerade lockas av Blekinge. I större städer är det lättare att hitta personal.

– Det kan vara ett problem som gör att vi förändrar vårt sått att rekrytera. Vi kanske släpper på att de måste ha en bibliotekarieutbildning. De kanske snarare ska vara mediepedagoger. Men samtidigt har vi ett läsfrämjande uppdrag.

Hon berättar dock att i till exempel Nederländerna finns det inte längre några bibliotekarieutbildningar. Bibliotekarierna är i minoritet på biblioteken som främst har hand om till exempel inköp och mediehantering. Det är i huvudsak volontärer som gör det möjligt att hålla verksamheten öppen.

Stina PetterssonSkicka e-post
Så här jobbar Sydöstran med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons