unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

PÅ JOBBET: ”Ingen kommer titta ner på mig för att jag är kvinna”

I en ny artikelserie träffar Mera personer inom olika yrken. En av dem är Alexia Lillhav som jobbar som drivmedelssoldat.
Alexia Lillhav jobbar som drivmedelssoldat på F17.
Alexia Lillhav jobbar som drivmedelssoldat på F17.
Foto: Mattias Mattisson

Ett tungt molntäcke ligger över Blekinge Flygflottilj, F17, i Kallinge under fredagseftermiddagen. Bakom den stora stålgrinden kommer Alexia Lillhav gående, som arbetar som drivmedelssoldat inom försvarsmakten.

– Mitt jobb innebär väldigt många olika saker. På en daglig basis kan det vara att vi ser till att det vi tankar med är helt och fungerar. När vi är iväg på övningar betyder det att vi tankar flygplan, helikoptrar och annat.

Att kontrollera att allt är helt och fungerar är en av Alexias arbetsuppgifter som drivmedelssoldat.
Att kontrollera att allt är helt och fungerar är en av Alexias arbetsuppgifter som drivmedelssoldat.
Foto: Mattias Mattisson

ERBJUDANDE!

Allt innehåll på sydostran.se, appen MinSydöstran och e-tidning mån-sön. Endast 1 krona första månaden! (ord pris 179 kr)

En vanlig dag på jobbet för Alexia som drivmedelssoldat är varierande, och ingen dag är den andra lik.

– Just nu innebär en vanlig dag på jobbet att jag går en lastbilsutbildning, vilket gör att jag får köra lastbil på ett militärt förarbevis under min arbetstid. Annars är en arbetsdag väldigt, väldigt varierande. Vi kan åka och tanka, kontrollera utrustning, träna och åka ut på övningar, berättar hon.

Att det var just drivmedelssoldat som Alexia ville utbilda sig till, var inte helt självklart när hon påbörjade sin grundutbildning.

– Jag kom in på det spåret senare. Jag tyckte drivmedel verkade väldigt spännande och sedan ville jag göra något annat. När jag då fick förfrågan om jag ville utbilda mig till drivmedelssoldat, tackade jag ja direkt.

– Utbildningen för att bli drivmedelssoldat varade i fyra månader, men första steget är att göra värnplikten i nio månader, berättar hon.

Isabelle Engström arbetar som rekryteringskoordinator.
Isabelle Engström arbetar som rekryteringskoordinator.
Foto: Mattias Mattisson

Alexias kollega Isabelle Engström arbetar som rekryteringskoordinator inom försvarsmakten och berättar mer om vad värnplikten innebär:

– Värnplikten är uppdelad i olika delar. Först går alla ett gemensamt skede där man lär sig grundläggande soldatkunskaper, sedan utbildar man sig mot sin befattning eller yrke, som i det här fallet är drivmedelssoldat.

För att bli antagen till värnplikt ställs en del krav, både på din fysiska och psykiska förmåga.

– Vi har könsneutral värnplikt, vilket innebär att det är lika villkor för kvinnor och män. När man blir kallad spenderas en heldag på rekryteringsmyndigheten, som i vårt fall är i Malmö, där man utför ett flertal olika fysiska och psykiska tester, berättar Isabelle Engström.

Allt fler kvinnor söker sig till försvarsmakten.
Allt fler kvinnor söker sig till försvarsmakten.
Foto: Mattias Mattisson

Vi går en bit längsmed den smala, blöta asfaltsvägen och kommer fram till en stor parkeringsplats, där flera lastbilar står uppradade.

Hur ser arbetstiderna ut för en drivmedelssoldat?

– Vi utgår efter arbetstiderna 07.30-16.00. Ibland kan vi jobba kväll och då jobbar vi till 20.30. Sedan när vi är ute på övningar i skogen har vi dygn, säger Alexia och fortsätter:

– På övningarna tränar vi bland annat på att sätta upp tält, köra lastbil i terräng och få ihop samspelet med varandra. Drivmedel är alla beroende av, så soldaterna måste kunna fungera med andra grupper. Funkar inte drivmedlet så fungerar ingenting.

Majoriteten som söker sig till försvarsmakten är män, men att vara kvinna i ett mansdominerat yrke är inget som Alexia anser vara ett problem.

– Jag har alltid varit bestämd på att jag vill jobba inom försvarsmakten och då har jag ställt in mig på det. Jag har varit mer bestämd än mina manliga kollegor i vissa lägen, för jag alltid har vetat vad jag vill.

– Det är väldigt skönt att känna att ingen kommer titta ner på mig för att jag är kvinna. Det tänket försvinner helt här. Det är ofta en vanlig fördom, men här känner man sig inte som ett kön och det tycker jag är fint, säger Alexia.

Det bästa med jobbet är att Alexia alltid har roligt tillsammans med sina kollegor.
Det bästa med jobbet är att Alexia alltid har roligt tillsammans med sina kollegor.
Foto: Mattias Mattisson

Vad är det bästa med att jobba som drivmedelssoldat?

– Att det är väldigt varierande. Jag får arbeta med väldigt fina och bra kollegor. Och sedan har vi väldigt roligt tillsammans, det är det bästa.

En nackdel med arbetet menar Alexia är tiden ifrån familjen.

– Försvarsmakten finns inte i varje stad, i varje by. Jag var tvungen att flytta 13 mil, vilket för med sig att jag inte kan träffa min familj så ofta som jag hade velat.

Vad kan du ge för tips till någon som funderar på att söka sig till försvarsmakten?

– Våga söka. Det kanske känns läskigt när man väl gör det, men det är som jag brukar säga till mina kompisar som gör värnplikten just nu. Det är nio månader och sedan är det över, håll ut för det kommer vara värt det, säger Alexia Lillhav.

Fakta

Alexia Lillhav

Ålder: 21 år
Bor: Kallinge
Familj: Mamma, pappa och syster som bor i Växjö.
Fritid: Umgås med vänner, vara ute i naturen och fiska med pappa.

Fakta

Drivmedelssoldat

Utbildning: Utbildningen till drivmedelssoldat varade i fyra månader, men första steget var att göra värnplikten i nio månader. Värnplikten är uppdelad i olika delar. Först går alla ett gemensamt skede där man lär sig grundläggande soldatkunskaper, sedan utbildar man sig mot sin befattning eller yrke, som i det här fallet är drivmedelssoldat.
För att bli antagen till värnplikt ställs en del krav, både på din fysiska och psykiska förmåga. Värnplikten är könsneutral, vilket innebär att det är lika villkor för kvinnor och män. När man blir kallad spenderas en heldag på rekryteringsmyndigheten där ett flertal olika fysiska och psykiska tester genomförs.
Arbetstid: Klockan 07.30 till 16.00. Ibland kan de jobba kväll och då jobbar de till klockan 20.30. När de är ute på övningar i skogen jobbar de dygn.
En vanlig dag: En vanlig dag på jobbet för Alexia som drivmedelssoldat är varierande, och ingen dag är den andra lik. På en daglig basis kan det vara att se till att det de tankar med är helt och fungerar. När de är iväg på övningar betyder det att de tankar flygplan, helikoptrar och annat. Just nu innebär en vanlig dag på jobbet för henne att hon går en lastbilsutbildning, vilket gör att hon får köra lastbil på ett militärt förarbevis under sin arbetstid.
Lön: Enligt försvarsmaktens hemsida är lägsta grundlönen för soldater 19 000 kronor.