Se upp för dåliga vägar i påsk
En ny undersökning som Motormännens vägombud gjort visar att många av landets vägar är i dåligt skick. Man har granskat kvaliteten på 83 700 kilometer av Sveriges statliga vägnät och resultatet visar att 0,7 procent av det undersökta europavägnätet, 0,5 procent av riksvägnätet och 1,1 procent av länsvägnätet är underkänt.
Vägarna håller en så låg kvalitet att de är obehagliga att trafikera, utgör en trafikfara och är kostsamma att reparera.
– Dåliga vägar betyder ökade driftskostnader för staten och försämrad trafiksäkerhet för den enskilde. Det innebär också längre restider, ökade fordonsskador och ökade kostnader för såväl företagens som hushållens transporter, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.
I Blekinge bedöms 99 procent av de undersökta vägarna vara bra, 0,7 procent som okej och 0,3 procent som underkända. Några av de vägar som hamnar i botten är Österleden och Verkövägen i Karlskrona, väg 29 utanför Karlshamn och väg 27 vid Ronneby.
Vägstandarden har stor betydelse för såväl framkomlighet som trafiksäkerhet. En skrovlig vägyta leder till försämras vinterväghållning och till att vatten som samlas i sprickorna fryser till is, vilket riskerar att försämra vägens tillstånd ytterligare.
– Vår granskning visar att det svenska vägnätet generellt har hög standard. Samtidigt ser vi att skillnaden i vägkvalitet är stor mellan norr och söder med påtagligt sämre vägar i skogs- och glesbygdslänen, säger Carl Zeidlitz.