Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Insändare: ”Stadsarkitekten ödelägger Karlskrona”

Sveriges Television anses vara ett seriöst och opartiskt media. De sände nyligen ett intressant reportage med rubriken: Håller vi på att ödelägga våra stadskärnor?
Publicerad 13 april 2019 • Uppdaterad 16 april 2019
Detta är en insändare i Sydöstran. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Peter Öjerskog vill att Karlskrona inför p-skiva i stället för att ta ut parkeringsavgifter.
Peter Öjerskog vill att Karlskrona inför p-skiva i stället för att ta ut parkeringsavgifter.Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Främst intervjuar SVT arkitekten Jerker Söderlind från Nacka i Stockholm. Han är också stadsdebattör/föreläsare, teknisk doktor vid Kungliga Tekniska Högskolan och författare till böckerna Handeln Driver Staden.

Jerker Söderlind har företaget Stadsliv AB där han hjälper massor av städer och centrumföreningar att få liv i handeln i stadskärnan. Han sitter i det expertråd som är knutet till organisationen Svenska stadskärnor som snart utser Årets stadskärna 2019, där Karlskronas döende centrum är en av finalisterna.

Annons

Nyckelordet för arkitekt Jerker Söderlind är ”bilvänlighet” och hans huvudsakliga råd till städerna är: ”Driv stadskärnan som ett bilvänligt köpcentrum”.

Han bygger detta på följande fakta: 8 av 10 svenskar handlar med hjälp av bilen, trots att näthandeln ökar allt mer. Bilisterna är också en köpstarkare grupp än de som går, cyklar eller åker kollektivt.

Att de använder bilen beror på att de oftast bor 3-6 kilometer från stadskärnan och Sverige har ett bistert klimat. Det är inte så kul att cykla i snöstorm. Handeln (butiker och restauranger) är helt beroende av bilisterna oavsett om den finns i centrum eller externt.

– Att säga att vi ska ha en bilfri stad är samma sak som att lägga ner staden, säger arkitekten Jerker Söderlind.

Enligt honom gör många små och medelstora svenska städer fel när de på olika sätt motverkar bilar i innerstaden och samtidigt tror att de ska kunna behålla – eller återskapa – en levande butikshandel i centrum.

– Tjänstemän i kommuner är felutbildade. De tror att bilfria stadskärnor är levande stadskärnor. Tjänstemännen tror att folk ska cykla om det blir svårare att parkera men folk åker bil till externcentrumen.

Det är exakt detta felutbildade feltänk som Karlskronas stadsarkitekt Hans Juhlin gör (tillsammans med trafikbyråkraterna). Därför håller han på att ödelägga Karlskronas stadskärna. Alla kan se hur butiks- och restaurangdöden härjar på Trossö.

Politikerna måste sätta stopp för stadsarkitektens hopplösa utopi. 15.516 parkeringsböter i fjol, tredubblad p-avgift och allt färre p-platser skrämmer bort de köpstarka bilisterna och tar död på Trossö.

Kristdemokraterna i Karlskrona är det första partiet som vill skrota pareringsterrorn och ersätta p-mätarna med p-skiva för att rädda centrumhandeln. Liberalerna har gjort offentlig avbön och erkänt att p-terrorn saknad ”legitimitet” (acceptans) hos karlskronaborna. Sverigedemokraterna driver kampanjen ”Gör Trossö bilvänligt igen”. Moderaterna har förklarat att p-mätarfria lördagar är bäst för handlarna och kommuninvånarna.

Det är dags för politikerna att stoppa stadsarkitekten Hans Juhlins feltänk som ödelägger Karlskronas stadskärna. Välkomna också den köpstarka bilistmajoriteten och gör Trossö handelsattraktivt och levande igen!

Annons

Peter Öjerskog

Karlskrona/Pattaya

Annons
Annons
Annons
Annons