Släpper uppföljare om racinghistoria

KARLSKRONA
Conny Janner har precis gett ut sin andra bok om Formel 1.
Foto:

Medan debutboken om Formel 1-historia fokuserar på när Sverige hade sin guldålder på 70-talet skildrar Conny Janner, uppvuxen och boende i Karlskrona, i sin uppföljare på de många brytpunkterna under det efterföljande decenniet.

Artikeln publicerades 17 januari 2017.

1956 föddes Växjösonen Stefan "Lill-Lövis" Johansson som senare skulle bli en av Sveriges mest framstående racingförare genom tiderna. Samma år, cirka tio mil söderut, föddes Conny Janner som berättar att han tretton år senare fastnade för motorsport när han såg de sista varven i Le Mans 24-timmarslopp.

– När de tävlat i 24 timmar ledde en Porsche, men på de sista varven började föraren få problem med växellådan och blev omkörd två varv från mål. Där väcktes känslan för den absoluta dramatiken som finns i motorsport. Den band mig fullständigt, säger han.

Conny Janner har också själv tävlat på hobbynivå med motorcykel.

De senaste decennierna åren har han bevakat motorsport för bland annat Blekingesport. När han närmade sig 30-årsåldern bestämde han sig för att börja läsa på högskola för att bli bättre på att skriva.

– Efter det fick jag erbjudande som frilansjournalist. Sedan råkade jag bli svenskalärare och sedan råkade jag skriva två böcker, säger han.

Det senare gäller åtminstone den första boken, "Formel 1 – Sveriges guldålder 1970–1978", som gavs ut 2011.

– Den skrev jag för att jag ville läsa om Formel 1 på 1970-talet, men jag hittade inga böcker som tog upp det som jag var intresserad av så därför skrev jag en själv. Det var mycket mer jobb än vad jag tänkt mig tack vare att det började på det viset. Jag började samla in uppgifter, lite här och lite där, och sedan skulle det ju plockas ner i någon slags struktur. Med denna bok var jag från början medveten om vad det skulle landa i.

Conny Janner tror att uppföljaren, som riktar in sig på "Lill-Lövis" tid i Formel 1, kan intressera många, såväl tekniknörden som den som vill veta mer om de olika konflikterna. Det var bråk mellan olika förare samtidigt som stallen och förbundet kämpade om makten över Formel 1.

Boken skildrar också annat i världen som påverkade sporten, som politik och värderingar kring exempelvis säkerhet när utvecklingen, och inte minst bilarna, gick okontrollerat snabbt.

– I början av 80-talet var riskerna fortfarande stora. Det var inte chockerande om någon skadades svårt eller till och med omkom. Det var olyckor som hände och de var mer eller mindre accepterade. Så är det inte alls i dag. Det är fortfarande en farlig sport, men inte på det viset. Under en 20-årsperiod tror jag att det har skett en dödsolycka.

Under den period som boken skildrar blev det en brytpunkt. Den fortsatta tekniska utvecklingen bidrog till färre krascher.

Det verkar inte omöjligt att det blir fler böcker från Conny Janner som dock inte vågar kalla sig för författare ännu.

– Jag tror att det var Strindberg som sa att det får man göra först efter att man har fått tre böcker utgivna av ett förlag.

Profil

Conny Janner

Ålder: Mogen.

Uppväxt: I Lyckeby.

Bor: I Karlskrona.

Familj: Singel.

Yrke: Lärare och skribent.

Kopplar av genom att: Lyssna på musik.

Läser: Mest skönlitteratur. Graham Green är favoritförfattaren.

Tittar på: Filmstudiofilm.

Första bil: Saab V4, men favoritbilen är Alfa Romeo 75ts.

Aktuell: Med nysläppta boken "Formel 1 – 'Lövis' och kampen om VM-titeln 1979–1991" som ges ut genom Idrottsförlaget.

Visa mer...