TV: ”Det kunde ha slutat i katastrof”

Karlskrona Artikeln publicerades

Aspöfärjan Yxlan körde in i sidan på örlogsfartyget HMS Carlskrona vid halv 11-tiden i förmiddags.

En person fick lindriga skador och hämtades med ambulans, enligt Trafikverket.

– En skandalartad incident, det kunde ha blivit katastrofala följder. Folk var skärrade, säger Hans-Fredrik Samuelsson som var ombord på färjan.

Anton Aronzon från Karlskrona satt i en bil på väg över till Aspö – när han förstod att något var galet tog han upp mobilen och lyckades fånga krocken på film.

– När skepparen lade in backen och att det höll på så länge så tänkte jag ”vad är det som händer?”, berättar han.

– Jag satt lite dåligt till nere i bilen och såg inte något förrän det bara dyker upp ett stort fartyg. En mindre chock, säger Anton Aronzon.

Det blev en reva i HMS Carlskrona och en person uppges ha fått lindriga skador efter kollisionen, enligt Trafikverket.

Aspöfärjan Yxlan kunde efter krocken fortsätta som vanligt och lägga till vid hamnen på Aspö och sedan återvända till i Karlskrona.

Det är oklart varför Aspöfärjan körde in i HMS Carlskrona, men både Trafikverket och Marinen är överens om att högerregeln gällde.

Alltså skulle Yxlan ha väjt för HMS Carlskrona, eller?

– Om man tittar på de filmer som kommit från olyckan så är det tydligt att Aspöfärjan har väjningsplikt. Men det är ändå viktigt att vi inte föregår den polisutredning som nu blir, säger Marinens informationschef Jimmie Adamsson.

Trafikverkets presschef Bengt Olsson:

– Högerregeln gäller, men sedan handlar det om yrkestrafik kontra vanligt trafik och så kommer marinen in också med sina regler...

Båda parter, skepparen på Yxlan och fartygschefen på HMS Carlskrona var i radiokontakt med varandra innan kollisionen inträffade.

– De såg varandra på transpondern, hade radiokontakt där de klarade ut gemensamt att Aspöfärjan skulle gå akter om HMS Carlskrona, säger Jimmie Adamsson.

Yxlan reparerades under dagen och är sedan 16-tiden åter i drift, dock med vissa förseningar fram till klockan 18.00.

Skepparen på Yxlan samt övrig färjepersonal är tagna ur tjänst. Det är rutin vid olyckor eller incidenter.

Ögonvittnet Hans-Fredrik Samuelsson var ombord på färjan och han skräder inte orden.

– En skandalartad incident som kunde ha slutat med katastrofala följder. Det var klart väder, solen sken och havet var stilla. Ändå krockade man!

En polisutredning är nu igång. Polis har varit ombord på Yxlan där skepparen fått blåsa och kortfattat fått redogöra för händelseförloppet. Samma rutiner ska även ha skett för fartygschefen HMS Carlskrona.

Brottsrubriceringen är brott mot sjölagen.