Bränslebrist kan ha orsakat flygkrasch – larmrutiner får kritik
”Orsaken till olyckan var enligt haverikommissionen bristande kontroll, planering och uppföljning av den aktuella bränslemängden före och under flygningen,vilket ledde till att vänster tank användes tills den var nästan helt tom.”, skriver Statens Haverikommission i utredningen.
Det var mars 2018 som ett flygplan tvingades nödlanda på Järkö utanför Sturkö i Karlskrona skärgård.
Båda personerna som var i planet räddades av Sjöfartsverket helikopter och de båda klarade sig utan allvarliga skador.
Flygplanet ägs av Ronneby Flygklubb som hade hyrt ut planet till en besättning från Frivilliga Flygkåren.
Under fredagen blev utredningen kring olyckan av Statens Haverikommission offentlig som visar att det fanns brister i larmrutinerna.
Enligt utredningen dröjde det drygt fyra minuter innan SOS Alarm larmade ut kommunal räddningstjänst och ambulans – trots att mediantiden enligt avtalet är på två minuter.
”Det förekom även vissa brister i informationsdelningen och kommunikationen mellan statlig och kommunal räddningstjänst och ambulans samt i koordineringen av resurserna.”
Så här står det i utredningen kring orsaken till olyckan:
”Haverikommissionen har vid undersökningarna av flygplanet inte funnit några tekniska fel som bedöms ha kunnat påverka motoreffekten negativt eller något som tyder på att förgasaris eller bristfälligt flygbränsle har orsakat motorstoppet. Trots att motorn inte har kunnat provköras, har haverikommissionen mot denna bakgrund dragit slutsatsen att motorstoppet högst sannolikt har orsakats av någon form av bränslebrist.”
Statens Haverikommission rekommenderar flygklubben att införa nya rutiner.
”Utöver redan planerade åtgärder, införa rutiner för att löpande följa upp hur rutinerna för bränsleplanering och kontroll efterlevs av piloterna”, skriver de.