Gotland har vässats till tänderna – för en miljard
Och han borde ju veta vad han talar om, eftersom han en gång i tiden var chef för samma ubåt, byggd på Kockums i Malmö för tjugotre år sedan.
Och marinchefen Jan Nykvist är inte heller sen att hålla med i superlativerna kring den nu rejält uppgraderade ubåten. Han var nämligen chief commander ombord när HMS Gotland gång på gång gäckade och retade gallfeber på USA Stilla Havs-flotta under några samövningar för lite drygt tio år sedan.
Och nu, efter två och ett halvt års halvtidsmodernisering är alltså Sverige kanske mest beryktade ubåt ”tillbaka i Neptuni salar”, som marinchefen uttryckte det.
Och sjösättningen i förmiddags blev verkligen högtidlig, med inte bara inbjudna gäster i alla intresseled på plats, utan även all varvspersonal – som först bjöds på kaffe och jordgubbsbakelse, och lite senare på lite grillat vid kajkanten.
– Ni har all anledning att vara stolta, berömde Saabs vd och koncernchef Håkan Buskhe – som också menade att inte bara nästa generations ubåtar, A-26-klassen, kommer att skicka enorma signaler ut i världen om Sveriges förmågor och skicklighet inom undervattensteknologin, utan också resultatet av Gotlands och sedermera också systerubåten Upplands uppgraderingar.
I de båda ubåtarna finns i dag redan en hel del av den teknik som komma skall i A26:orna; som nya Sterlingmotorer, högteknologiska sensorer och ledningssystem – och med det gamla optiska periskopet ersatt med en optronisk mast. Gotland blir något av ett test- och referensobjekt.
HMS Gotland har också blivit cirka två meter längre. Hon skars upp på mitten och tillfördes en helt ny sektion med bland annat vattenkylenheter.
Allt för övrigt till en sammanlagd kostnad av lite drygt en miljard kronor. Per ubåt.
Nu väntar provkörningar till sjöss, innan 1:a ubåtsflottiljen formellt ”återtar” HMS Gotland senare i år. För minst tjugo nya års tjänst.
Vid förmiddagens examens- och sjösättningsceremoni vid skrovhallen medverkade också Marinens Musikkår.
Systerubåten Halland är tänkt att sjösättas nästa år.
För några år sedan hade Kockumsvarvet i Karlskrona omkring 600 anställda. I dag, när Saab kommit med i bilden, handlar det om dubbelt så många; 1 200. Och dessutom 400 anställda på konsultbasis.
Överallt på varvsområdet byggs det nu också för framtiden; bland annat ett nytt kontorshus.