Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Gotland har vässats till tänderna – för en miljard

– En redan utomordentlig ubåt har blivit ännu bättre, skröt Saab Kockums vd Gunnar Wieslander när han i dag lät sjösätta ”varje ubåtschefs dröm”; den nu halvtidsmoderniserade och nyvässade HMS Gotland.
Karlskrona • Publicerad 20 juni 2018
Med inte bara inbjudna gäster och all varvspersonal utan också 1:a ubåtsflottiljens alla besättningar på plats sjösattes i dag HMS Gotland en andra gång, nu hypermodern.
Med inte bara inbjudna gäster och all varvspersonal utan också 1:a ubåtsflottiljens alla besättningar på plats sjösattes i dag HMS Gotland en andra gång, nu hypermodern.Foto: Mattias Mattisson

Och han borde ju veta vad han talar om, eftersom han en gång i tiden var chef för samma ubåt, byggd på Kockums i Malmö för tjugotre år sedan.

Och marinchefen Jan Nykvist är inte heller sen att hålla med i superlativerna kring den nu rejält uppgraderade ubåten. Han var nämligen chief commander ombord när HMS Gotland gång på gång gäckade och retade gallfeber på USA Stilla Havs-flotta under några samövningar för lite drygt tio år sedan.

Annons

Och nu, efter två och ett halvt års halvtidsmodernisering är alltså Sverige kanske mest beryktade ubåt ”tillbaka i Neptuni salar”, som marinchefen uttryckte det.

Talen avlöste varandra, men ”milstolpe” och ”tillsammans” var ord som ständigt återkom.
Talen avlöste varandra, men ”milstolpe” och ”tillsammans” var ord som ständigt återkom.Foto: Mattias Mattisson

Och sjösättningen i förmiddags blev verkligen högtidlig, med inte bara inbjudna gäster i alla intresseled på plats, utan även all varvspersonal – som först bjöds på kaffe och jordgubbsbakelse, och lite senare på lite grillat vid kajkanten.

– Ni har all anledning att vara stolta, berömde Saabs vd och koncernchef Håkan Buskhe – som också menade att inte bara nästa generations ubåtar, A-26-klassen, kommer att skicka enorma signaler ut i världen om Sveriges förmågor och skicklighet inom undervattensteknologin, utan också resultatet av Gotlands och sedermera också systerubåten Upplands uppgraderingar.

I de båda ubåtarna finns i dag redan en hel del av den teknik som komma skall i A26:orna; som nya Sterlingmotorer, högteknologiska sensorer och ledningssystem – och med det gamla optiska periskopet ersatt med en optronisk mast. Gotland blir något av ett test- och referensobjekt.

HMS Gotland har också blivit cirka två meter längre. Hon skars upp på mitten och tillfördes en helt ny sektion med bland annat vattenkylenheter.

Allt för övrigt till en sammanlagd kostnad av lite drygt en miljard kronor. Per ubåt.

Ubåt och ytfartyg i symbios denna ”examensdag” i det pågående uppgraderingsprojektet.
Ubåt och ytfartyg i symbios denna ”examensdag” i det pågående uppgraderingsprojektet.Foto: Mattias Mattisson

Nu väntar provkörningar till sjöss, innan 1:a ubåtsflottiljen formellt ”återtar” HMS Gotland senare i år. För minst tjugo nya års tjänst.

Vid förmiddagens examens- och sjösättningsceremoni vid skrovhallen medverkade också Marinens Musikkår.

Systerubåten Halland är tänkt att sjösättas nästa år.

För några år sedan hade Kockumsvarvet i Karlskrona omkring 600 anställda. I dag, när Saab kommit med i bilden, handlar det om dubbelt så många; 1 200. Och dessutom 400 anställda på konsultbasis.

Annons

Överallt på varvsområdet byggs det nu också för framtiden; bland annat ett nytt kontorshus.

– Ni ska vara stolta; det här kunde vi bara lyckas med tillsammans, rosade alla chefer varvspersonalen.
– Ni ska vara stolta; det här kunde vi bara lyckas med tillsammans, rosade alla chefer varvspersonalen.Foto: Mattias Mattisson
Marinchefen Jens Nykvist var ”platschef” i Stilla Havet när HMS Gotland retade gallfeber på USA:s Stilla Havs-flotta.
Marinchefen Jens Nykvist var ”platschef” i Stilla Havet när HMS Gotland retade gallfeber på USA:s Stilla Havs-flotta.Foto: Mattias Mattisson
Jättenöjd trio;  fr v Gunnar Wieslander, Håkan Buskhe och Anders Claesson
Jättenöjd trio; fr v Gunnar Wieslander, Håkan Buskhe och Anders ClaessonFoto: Mattias Mattisson
Erik Wernersson höll ställningarna i tornet när HMS Gotland ”doppade magen”.
Erik Wernersson höll ställningarna i tornet när HMS Gotland ”doppade magen”.Foto: Mattias Mattisson
Ordningen är återställd. Sverige visar återigen sin suveräna ställning inom undervattensteknologin, menar koncernchefen Håkan Bushke.
Ordningen är återställd. Sverige visar återigen sin suveräna ställning inom undervattensteknologin, menar koncernchefen Håkan Bushke.Foto: Mattias Mattisson
Yngst respektive äldst i projektet fick äran att trycka på sjösättningsknappen; Alexandra Andersson och Rolf Sabel.
Yngst respektive äldst i projektet fick äran att trycka på sjösättningsknappen; Alexandra Andersson och Rolf Sabel.Foto: Mattias Mattisson
En rad prominenta gäster från bland annat marinen och FMV fanns på plats, liksom representanter för involverat lokalt näringsliv.
En rad prominenta gäster från bland annat marinen och FMV fanns på plats, liksom representanter för involverat lokalt näringsliv.Foto: Mattias Mattisson
Foto: Mattias Mattisson
Foto: Mattias Mattisson
Foto: Mattias Mattisson
Foto: Mattias Mattisson
Foto: Mattias Mattisson
Foto: Mattias Mattisson
Foto: Mattias Mattisson
Foto: Mattias Mattisson
Foto: Mattias Mattisson
Foto: Mattias Mattisson
Foto: Mattias Mattisson
Foto: Mattias Mattisson
Foto: Mattias Mattisson
Saab Kockums chef Gunnar Wieslander tackade och bugade för mer än fullgott jobb.
Saab Kockums chef Gunnar Wieslander tackade och bugade för mer än fullgott jobb.Foto: Mattias Mattisson
Björn MogreenSkicka e-post
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons