Hon har sjösatt sin dröm

Karlskrona ,
Malin Mäkinen har byggt en egen båt på Litorina Folkhögskolas båtbyggarprogram. Det har tagit henne två år och nu är den sjösatt.
Foto: Johan Hultgren
Malin Mäkinen har byggt en egen båt på Litorina Folkhögskolas båtbyggarprogram. Det har tagit henne två år och nu är den sjösatt.

Efter två års hårt arbete är Malin Mäkinen klar med sitt stora projekt – allmogebåten som hon har byggt helt själv. Under torsdagen sjösattes den och nu väntar ett riktigt äventyr till havs.

Det här är en stor dag för en båtbyggare. Sjösättningen och jungfruturen. Kommer båten att ligga bra i vattnet? Kommer den hålla tätt?

Men låt oss backar bandet lite.

För två år sedan, 2016, började Malin Mäkinen från finska Vasa att bygga på sin allmogebåt. Hon läser på Litorina folkhögskolas båtbyggarlinje i Karlskrona och under de två åren har hon lagt ner mycket tid och hårt arbete för att få klart det ambitiösa projektet.

– Man måste vara envis om man ska bygga en båt och det är många tekniker man måste behärska för att allt ska bli rätt, konstaterar hon.

Ritningarna kommer från en typ av båt som använts av svenskar på Ormsö utanför Estland. Inredningen i den lilla ruffen har Malin ritat själv för att den ska passa henne.

Hur kom du på att du ville bygga din egen båt?

– Jag har alltid varit intresserad av friluftsliv och träarbete, det har jag med mig sedan barndomen. Jag har gått en båtbyggarutbildning tidigare, då var vi ett gäng som hjälptes åt att bygga en båt. När jag fick veta om den här utbildningen så visste jag att det var rätt för mig. Chansen att få bygga sin helt egna båt, den måste man ta, även om det är långt hemifrån.

Båten rullas mot sjösättningen.
Foto: Johan Hultgren
Båten rullas mot sjösättningen.

Tillbaka till nutid. Med gemensamma krafter baxas den 19 fot (15,70 meter) långa båten mot platsen där den ska sjösättas, vid slup- och barkasskjulet intill Marinmuseum. Malin Mäkinen lastar ombord det sista och sedan lyfts den sakta ner mot vattnet.

Båten lägger sig fint i vattnet. Malin hoppar i och sätter årorna på plats. Lite senare under dagen ska hon även testa masten och seglet. Nu är det dags för jungfruturen – och Sydöstran får äran att följa med.

Under dagen sjösattes två nybyggda båtar, en av dem var Malin Mäkinens.
Foto: Johan Hultgren
Under dagen sjösattes två nybyggda båtar, en av dem var Malin Mäkinens.

Hur känns den?

– Bra, den är lätt att styra och det känns som att den ligger som den ska i vattnet.

Malin ler stort när hon tar de första årtagen. Efter den här lilla premiärturen väntar betydligt större äventyr. Från början var planen att segla båten hela vägen till Vasa redan nu i sommar.

– Men nu har jag bestämt mig för att åka nästa sommar istället. Det kommer att ta ungefär två månader. Det blir spännande, de här allmogebåtarna är inte jättestabila i hårt väder, men jag ska lägga ner 150 kilo barlast. Jag har inte bestämt mig exakt för vilken rutt jag ska ta ännu.

En anledning till att hon väntar lite med äventyret är att hon har ett jobb som båtbyggare på gång. Exakt var vill hon inte säga ännu eftersom detaljerna inte är klara, men det blir i närområdet.

– Det är förstås inte lätt att hitta jobb som båtbyggare i dag, men de finns.

Detaljerna gör helheten.
Foto: Johan Hultgren
Detaljerna gör helheten.

Båten är tillverkad av sibirisk lärk och ek. Den övre delen är målad i en ljusgrön nyans som kallas Ribbangrön, efter kallbadhuset utanför Malmö.

– Jag blev väldigt nöjd med färgvalet till slut, den passar bra till träet.

Vad har du döpt båten till?

– Den heter Ahwen, det betyder abborre på finska. Egentligen stavas det med v men jag ville ha en speciell stavning.

Malin Mäkinen har för avsikt att segla sin nybyggda båt till Vasa under nästa år.
Foto: Johan Hultgren
Malin Mäkinen har för avsikt att segla sin nybyggda båt till Vasa under nästa år.
Foto: Johan Hultgren