Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Så vårfixar du din motorcykel

När snön har smält och de första solstrålarna tittar fram dyker även motorcyklisterna upp. Innan du ger dig ut på årets första tur är det dock en del du bör kontrollera.
Karlskrona • Publicerad 3 april 2019
Jonas Jonson, delägare i Jonsons bikes, delar med sig av sina bästa tips inför vårens första tur.
Jonas Jonson, delägare i Jonsons bikes, delar med sig av sina bästa tips inför vårens första tur.Foto: Stina Pettersson

Jonas Jonson, delägare i Jonsons bikes, såg årets första motorcyklister ute på vägarna redan i januari. Efter jul och nyår är det alltid högt tryck i butiken.

– Då har man sommaren framför sig, förklarar han.

Annons

Men innan du ger dig ut på din första tur ska du se över motorcykeln. Börja i ena änden, titta och känn igenom hela. Det viktigaste är däcken.

– 75 procent av fordonen vi servar har för lite tryck i däcken, säger Jonas.

Kör du med för lite tryck i däcken under lång tid kan du tvingas köpa nya. Se även över mönsterdjupet och kontrollera att det inte har blivit några torrsprickor. Åldern spelar också roll och hur mycket du ska köra.

– Vi har många turister uppifrån landet som ska vidare till Italien men när de når Blekingegränsen upptäcker de att däcken är uppslitna, berättar Jonas.

Däck som har stått stilla under vintern kan även vara glatta på grund av att det har bildats en hinna på dem.

– Ha i åtanke att de behöver inkörning. Däck som har stått på ett ställe kan dessutom bli satta.

Det är också viktigt att känna efter att det inte har uppstått något oljeläckage. Kontrollera gaffelbenen, se till att de är torra och att inget läckage har skett. Oljan i dem ska dessutom bytas emellanåt.

– Ibland när vi byter oljan är det i stort sett bara kondens kvar. Läckage i gaffelbenen kan leda till att olja rinner ner på bromsarna som då tappar bromskraft och du kan behöva byta bromsar, säger han.

Över lag är bromsarna viktiga att kontrollera. Känn på dem för att se om de håller trycket. Vätskan behöver bytas vartannat år. Titta på bromsslangarna för att se att det inte finns några sprickor eller svulster.

Belysningen behöver också ses över. Bromslysen som inte fungerar är ett vanligt fel.

Annons

Om du kan bör du byta bränslet. Det kan ha bildats avlagringar och beläggningar i tankarna vilket kan bli kostsamt och tidskrävande.

Se till att batteriet är laddat och kolla oljenivån. Har motorcykeln kedja bör du kontrollera att den är spänd och smord.

Låt motorcykeln gå varm när du startar den. Du ska aldrig starta och stänga av den direkt och det är extra viktigt efter vintern.

Under vårens första tur bör du tänka på att kopplingen kan klibba. Din körförmåga har dessutom försämrats under vintern. Känner du dig osäker kan du gå en avrostningskurs.

Utomhustemperaturen kanske inte är den samma som när du ställde in cykeln. Då kan däcken vara halare. Se även upp med rullgrus, potthål och tjälskott som har bildats under vintern.

Fundera också kring din utrustning. Behöver du köpa något nytt? En hjälm bör bytas efter max sex år och skyddskläder efter ungefär fem.

Om du inte sköter fordonet är risken att försäkringen inte gäller. Är du osäker, lämna in den på verkstad. Vissa tar inte betalt för att kontrollera tryck, pumpa däck och att titta på motorcykeln.

Stina PetterssonSkicka e-post
Så här jobbar Sydöstran med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons