Turbulens i ny Gylles-satsning – skylt utlöste våldsam nätstorm

Karlskrona Artikeln publicerades
– Vi har en inte bara en bred utan också djup och även ny kompetens bakom oss när vi nu ska göra varumärket Gylles stort igen, säger de nya ägarna.
Foto:
Foto:

De nya ägarna till anrika Gylles i Karlskrona valde häromdagen att omgående avveckla filialen ”Bakfickan” i det gamla Z-bageriet i Torskors. – Det har funnits skäl, men nu ser vi bara framåt, heter det i en kommentar.

Det var i torsdags eftermiddags beslutet togs, och redan på fredagsmorgonen hämtade de nya Gyllesägarna hem maskiner och andra inventarier, och bommade igen. På en liten skylt uppgavs att lokalerna inte längre svarade upp till de strikta miljö- och hygienkrav varumärket Gylles krävde.

Skylten, som togs som ett fult angrepp mot en lokal företagare, utlöste snabbt en våldsam proteststorm i sociala medier, och det förekom enligt uppgift också rena hot.

– Det var en olycklig skylt, och den togs också snabbt ned, men Bakfickan har ingen plats i den nisch vi nu ska försöka återta, förklarar en av de nya ägarna, en känd internationell entreprenör som också förklarar att ambitionen är att så småningom kunna lämna över ett "återupprättat" Gylles i andra, och varsamma, händer.

– När jag var verksam i Karlskrona stod Gylles för den allra yppersta kvalitet, och dit ska vi igen. På diverse olika sätt. I dag har karlskroniterna råd att betala för mer än billiga småfrallor, säger han till Sydöstran.

Ägarbytet skedde formellt i somras, och det har redan satsats omkring en miljon kronor i bland annat nya maskiner. – Vi har också pågående och planerade samarbeten med andra aktörer i stan, men det handlar ändå i grunden om att återigen placera Gylles på tio-i-topplistan över Sveriges mest framgångsrika konditorier.

– Och vi har mycket kompetens bakom oss.

I nuläget är det emellertid inte aktuellt med egna serveringsutrymmen.

- Vi har massor av ideér. Från att blanda det genuint lokala till det allra bästa från andra kulturer, vi anställde till exempel nyligen en syriansk konditor, till ett söndagsoutlet för pensionärer och andra.

– Vi kommer också att starta surdegsutbildningar, introducera riktiga cupcakes och andra amerikanska bakverk, ha chokladprovningar och en mycket annat.

– Och de allra högsta miljö-, hygien- och hållbarhetstänken ska löpa som en röd tråd genom hela satsningen; som det för övrigt också allmänt borde göra hos alla i den här branschen.

Entreprenören, som ännu en tid vill vara anonym, uppger till sist att han absolut vill att Karlskrona ska få ett bra leveransbageri igen, som tar upp striden mot de intressen utanför länet som numera levererar brödet till bland annat skolor och äldreboenden i stan.

– Men på den planhalvan spelar alls inte vi. Vi har ett flaggskepp att koncentrera oss på. Jag vet att det finns krafter som vill se oss misslyckas, men – vi kommer att göra dem besvikna.