EU vill satsa på Karlskronas kommunikationer

Ledare Artikeln publicerades

Äldre och medelålders blekingar och karlskronabor minns när Östersjön var en vallgrav mellan öst och väst i Europa. Samma generation minns när Berlinmuren föll och nya vänorter med Karlskrona uppstod längs Östersjön.

Minnet lever också om alla färjelinjer som öppnats och lagts ned mellan Karlskrona och Gdynia i Polen från 80-talet och fram till våra dagar.

Dagens färjeförbindelser mellan Karlskrona och Gdynia är omfattande och viktiga för svensk export och tillväxt. Tidigare i juni kom det positiva beskedet från den s-ledda regeringen att Sydostlänken skall byggas mellan Olofström och Blekinge kustbana/Karlshamns hamn.

Blekinge ligger inte längre vid en vallgrav utan är sjövägen ut mot nya växande marknader i centrala och östra Europa. På tisdagen besöktes Karlskrona av två EU-koordinatorer som tidigare också besökt polska Gdynia.

De båda EU-tjänstemännen Kurt Bodewig och Brian Simpson samtalade med kommunalrådet Patrik Hansson, S, om att knyta ihop Sverige med den stora Baltisk-Adriatiska transportkorridoren.

Den går mellan Gdynia och Adriatiska havet. Det finns behov av att ta med Karlskrona och Baltic Link-stråket till Göteborg, meddelar de båda EU-tjänstemännen. Det är mycket lovande för Karlskronas fortsatta tillväxt. EU är beredd att investera i transportleden mellan Karlskrona och Göteborg. Det har stor betydelse för Östersjöhandeln och Blekinge.

Kommunikationerna mellan Göteborg och Karlskrona ska bli bättre med hjälp av EU. Blekinges residensstad går mot en ny storhetstid. Nu gäller det för lokala och regionala politiker i Sverige och Polen att uppvakta sina länders regeringar om att ta med Karlskrona och Baltic Link-stråket till Göteborg.

År 2023 gör EU en översyn av de stora transportkorridorerna. Då har Göteborg-Karlskrona-Gdynia en historisk chans att gynna svenskt och polskt näringsliv. Östersjöfolken får allt tätare förbindelser.