EU:s vägpaket får köra vidare

EU Artikeln publicerades
Lastbilar kontrolleras på väg ut genom tunneln under Engelska kanalen. Arkivbild.
Foto: Denis Charlet/AP/TT
Lastbilar kontrolleras på väg ut genom tunneln under Engelska kanalen. Arkivbild.

Planerade nya regler och villkor för lastbilstrafiken i EU lever vidare sedan EU-parlamentets transportutskott röstat nej till att skrota hela paketet.

Den dikeskörning som planerats av ledamöter från främst Öst- och Centraleuropa röstades ned med god marginal i utskottet, 30 röster mot 19.

Paketet innehåller bland annat nya regler för arbetsvillkor, vilotider och så kallad cabotagetrafik för lastbilschaufförer som kör i andra länder än hemlandet.

Flera av de svenska ledamöterna har tryckt på för att få igenom paketet och hoppas nu att utskottet i nästa vecka även ska ge klartecken till slutliga kompromissförhandlingar med EU:s medlemsstater.

"Prutmån"

– Det var skönt att det blev 30–19 och inte 25–24 eller något sådant. Nu finns det en liten prutmån till på tisdag, säger Danielsson på telefon från Strasbourg.

"Skönt att arbetet mot bättre regler nu kan fortsätta", konstaterar i sin tur utskottskollegan Peter Lundgren (SD) via Twitter.

De nya lastbilsreglerna har varit en stor stridsfråga mellan öst och väst, där åkare och chaufförer från EU:s nyare medlemsländer i Öst- och Centraleuropa inte vill förlora konkurrensfördelen av att göra låglönekörningar i väst.

I Nord- och Västeuropa har det samtidigt funnits en både facklig och säkerhetsmässig oro och irritation över utlandschaufförernas arbetsvillkor.

Klart i januari?

Om majoriteten i transportutskottet får som den vill även på tisdag hoppas Johan Danielsson på en ganska snabb slutförhandling med EU-ländernas regeringar.

– Nu är det dags att slutföra det här. Jag har goda förhoppningar om ett slutresultat till början av nästa år, säger Danielsson.

Fakta

Fakta: EU:s vägpaket

EU-kommissionen lade i maj 2017 fram ett stort vägpaket innehållande bland annat nya regler för cabotagetrafik – när exempelvis en lastbilschaufför anlänt till ett land med last från ett annat och därefter utför inrikestransporter i det landet – samt arbetsvillkor för chaufförer och stävjandet av "brevlådeföretag" inom åkeribranschen.

Kommissionens grundförslag förespråkar obegränsat antal cabotagekörningar under en femdagarsperiod, samtidigt som chaufförerna ges rätt till samma arbetsvillkor som i det land där de befinner sig.

EU-parlamentet vill bara tillåta obegränsat antal körningar under tre dygn, medan EU:s medlemsländer vill ha max tre cabotagekörningar under sju dygn. Både medlemsländerna och parlamentet vill samtidigt se en "avsvalning" där fordonet efter cabotagekörningarna måste lämna landet i minst fem dygn. Olika åsikter råder sedan kring hur ofta fordonen behöver återvända till sitt hemland och var och hur länge chaufförerna måste vila.

Både EU-länderna och EU-parlamentet är egentligen redo för slutförhandlingar om paketet. EU-parlamentets transportutskott måste dock först göra en bekräftande omröstning nästa vecka.

Visa mer...