Historisk uppgång för bilmarknaden
I juni månad såldes 4 250 Volvo S/V90-bilar i Sverige. Det är 1 500 fler än i fjol av samma modell. I toppen ligger också S/V60 och XC60 med minst sagt lika starka siffror.
– Nya Volvo V60 börjar ta för sig, det är roligt. Det är ju på många sätt den verkliga ersättaren för Volvo V70 och har alla förutsättningar att bli kundernas första val framöver, säger Jessica Span på Volvo Car Sverige i ett pressmeddelande.
Tätt följt i toppen under juni månad var Volkswagens tre modeller; Golf, Passat och Tiguan.
Det var under måndagen som de historiska siffrorna presenterades, som Blekinge läns tidning har rapporterat om. Totalt registrerades över 66 000 bilar inkluderat 14 600 Volvobilar på den svenska bilmarknaden.
– Nu är det snart semestertider i Sverige. Det ger oss chans att ladda inför hösten där vi troligen får se en annan sorts marknad. men vi har ett produktprogram som jag är stolt över och med många spännande nyheter att se fram emot.
Men det var inte måndagens enda nyhet från Volvokoncernen.
På måndagen blev det även känt att Göteborg har lagt en order på 30 helelektriska bussar av Volvo bussar, vilka väntas rulla i kollektivtrafiken redan i höst.
Under onsdagen lanserade Volvo Cars även en ny app som väntas förbättra kontakten mellan konsumenterna och företaget.
Läs mer i Volvo cars och Bil Swedens pressmeddelanden.
Intervju med kommunikationschefen: ”Medgång är alltid roligt”