Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Elever och pappor läser för framtiden

Nu ska sjuorna på Snäckebacksskolan få ett bättre språk med hjälp av manliga läsande förebilder – sina pappor. Snart drar det nya skolprojektet ”Läs för din framtid” igång.
Ronneby • Publicerad 11 mars 2018
Snäckebacksskolan har beställt 300 böcker av författaren Magnus Nordin som ska läsas av skolans sjuor och deras manliga vårdnadshavare under läsprojektet ”Läs för din framtid”.
Snäckebacksskolan har beställt 300 böcker av författaren Magnus Nordin som ska läsas av skolans sjuor och deras manliga vårdnadshavare under läsprojektet ”Läs för din framtid”.Foto: Henrik Montgomery/TT

När bibliotekarien Louise Andersson och svenskläraren Johan Svedberg på Snäckebacksskolan fick vetskap om att de kunde söka pengar från kommunen för ett skolprojekt föddes idén om ”Läs för din framtid”.

– Johan hade hört talas om ett projekt på Hortlax skola i Piteå där eleverna läste tillsammans med manliga förebilder. Vi tänkte att vi kunde göra något liknande här eftersom våra skolungdomar behöver bli bättre läsare.

Annons

– Dessutom vet vi att män generellt sätt läser mindre än kvinnor. Så för att slå två flugor i en smäll ska de manliga vårdnadshavarna läsa tillsammans med sina barn, säger Louise Andersson.

Syftet med projektet är att öka läslusten för eleverna i årskurs 7. Under sex veckor, med start den 14 mars, ska cirka 150 elever och deras vårdnadshavare läsa och diskutera samma bok; spänningsromanen Huset vid vägens slut av ungdomsförfattaren Magnus Nordin.

– Att vi valde att satsa på just årskurs 7 beror på att niorna har mycket med nationella prov och vi ville inte att det skulle bli för stort. Sedan kanske det blir en annan årskurs om det blir en fortsättning i framtiden, säger Louise Andersson.

Som final bjuds bokens författare in till panelsamtal med familjerna den 25 april då det även blir mingel och livemusik.

– Det vi hoppas är att eleverna ska få en fin läsupplevelse tillsammans med sina manliga vårdnadshavare. det är viktigt att vuxna visar att de läser och att de kan sporra sina barn till att göra detsamma.

Varför är det så viktigt att högstadieeleverna läser mer?

– Vi ser att det prioriteras mycket böcker i låg- och mellanstadiet men sedan, när eleverna börjar på högstadiet, kommer de in i en helt annan värld där mycket annat tar över på fritiden.

– Men fritidsläsningen är väldigt viktig, även om det inte rör sig om flera timmar i veckan, för att man ska förstå allting som man behöver lära sig. Våra ungdomar behöver bli bättre på att läsa för att klara språket och framtida utbildningar.

Hur blir det för de elever som inte har en manlig vårdnadshavare?

– Alla har kanske inte en pappa, eller så finns han på annan ort, men man har kanske en annan manlig vuxen i sin närhet som man kan läsa med. Annars får man såklart läsa med en kvinnlig vårdnadshavare.

Emma GunlerSkicka e-post
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons