Han ska hjälpa konsumenterna

Ronneby
Christina Lindström lämnar över posten som budget- och skuldrådgivare och konsumentvägledare till Niclas Sturesson.
Foto:
Niclas Sturesson är ny konsumentvägledare och budget- och skuldrådgivare i Ronneby.
Foto:

Niclas Sturesson ska hjälpa Ronnebyborna att ta sig fram i konsumentdjungeln.

– Det är svårt att vara konsument i dag.

Artikeln publicerades 27 januari 2017.

Niclas Sturesson har arbetat med konsumentfrågor i Karlshamns kommun i nästan tio år. Nu tar han över som konsumentvägledare och budget- och skuldrådgivare i Ronneby efter Christina Lindström.

– Det handlar om att få folk på fötter, till exempel att hjälpa någon att få en skuldsanering. Alla påverkas om man blir skuldsatt – familjen, barnen, skolan, samhället...

Skuldrådgivning och konsumentvägledning har enligt Niclas Sturesson mycket gemensamt. Det handlar om i stort sett samma lagstiftning.

Den nya tjänsten endast på 75 procent, och bara en dag i veckan är vigd åt att svara på konsumentfrågor. Trots det ringer folk varje dag.

– Man är konsumentvägledare hela tiden, även på fritiden. Det här är vardagsjuridik, sådant som alla kan råka ut för.

Han ser framemot att få utveckla arbetet i Ronneby.

– Den här tjänsten har hamnat lite i skymundan här. Tidigare har jag jobbat mycket förebyggande, med att sprida kunskap om folks rättigheter och skyldigheter. Många vet till exempel inte att det finns en reklamationsrätt på tre år. Om man har en garanti på ett år, och ens tvättmaskin går sönder efter två, då kan företaget säga att garantin har gått ut. Om man då nämner reklamationsrätten börjar nog försäljaren att skruva på sig.

Många fällor skulle kunna undvikas med rätt information från början, men i vissa fall är skadan redan skedd och då kan det vara svårt att få hjälp.

– Det sämsta med yrket är att inte alltid räcka till. Även om du HAR rätt, är det en annan sak att FÅ rätt. Vi kan bara ge redskapen som krävs och alla orkar inte driva en fråga i domstol till exempel.

Dessutom kan vissa köp, framför allt via internet, få konsekvenser som är nästan omöjliga att ta sig ur.

– Man ska aldrig gå på de billiga provpaketen på till exempel Facebook. Folk läser inte villkoren. Första beställningen kanske kostar 99 kronor, men nästa gång drar de 1200 kronor från kontot som du har lämnat ut. Vi kallar det för en "abonnemangsfälla". Företagen sitter ofta utomlands och är helt omöjliga att få tag på. Den enda lösningen är att spärra kortet, säger Niclas Sturesson.

– Man får ingen Iphone för en femma eller ett par Nikeskor för 19 kronor. Det är svårt att vara konsument i dag. Det finns många fällor.

Fakta

Niclas topp 3 bästa tips

Våga säga nej! Ingå aldrig spontana avtal på gatan, med telefonförsäljare eller dörrknackare.

Skriftliga avtal. Se till att skriva ner pris och omfattning vid avtal med hantverkare.

Provkör. Är du inte tekniskt kunnig, ta med dig en kompis som är det till bilköpet. Undersök och provkör bilen noggrant.

Visa mer...