Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

”Jag vill öka berättarglädjen hos unga”

Han är utbildad filmarbetare, driver en förening för ”medienördar” och ser minst 365 filmer om året.
Som nyanställd mediepedagog vid Ronneby bibliotek ska Alexander Lewin nu vidga det digitala berättandet hos stadens barn och unga.
Ronneby • Publicerad 15 mars 2019
Alexander Lewin är nyanställd mediepedagog på Ronneby bibliotek. Hans uppgift är att få fler barn och unga, men även vuxna, att vidga det digitala berättandet genom att bland annat få skapa egna filmer.
Alexander Lewin är nyanställd mediepedagog på Ronneby bibliotek. Hans uppgift är att få fler barn och unga, men även vuxna, att vidga det digitala berättandet genom att bland annat få skapa egna filmer.Foto: Emma Gunler

– Jag hjälper till att erbjuda möjligheten att berätta med film, testa på utrustning eller göra en animation även om det inte riktigt blir som Disney, säger Alexander Lewin och skrattar.

Han arbetar redan som film- och tv-lärare på Väggaskolan i Karlshamn. På fritiden gör han poddar och driver en förening på samma tema – film.

Annons

Med ett så stort intresse för det rörliga mediet var det en självklarhet för Alexander Lewin att söka jobbet som mediepedagog. En projektanställning på ett år som Ronneby bibliotek ansökte och fick medel från ur den statliga potten ”Stärkta bibliotek”.

Nu arbetar han för att att hjälpa barn och unga att hitta berättelser genom film.

– Det handlar om att öka berättarglädjen och få vara kreativ, säger han.

Alexander Lewin, Therese Emilsson Persson och Caroline Kårhed hoppas att det digitala berättandet ska bli lika förknippat med biblioteket som fysiska böcker.
Alexander Lewin, Therese Emilsson Persson och Caroline Kårhed hoppas att det digitala berättandet ska bli lika förknippat med biblioteket som fysiska böcker.Foto: Emma Gunler

Till sin hjälp har Alexander Lewin både surfplattor, musikutrustning, animationsbox och stop motion-teknik. Dessutom är mycket av utrustningen mobil vilket gör att han kan möta ungdomar ute på alla kommunens biblioteksfilialer.

– Vi har ett digitalt uppdrag att främja språkutvecklingen och det finns en trend att barn och unga läser böcker en kortare tid, det är något vi brottas med.

– På det här viset kan vi kanske hitta en annan ingång eftersom det är många yngre som är vana vid den digitala tekniken, säger bibliotekschef Therese Emilsson Persson.

Men det är inte bara den digitala berättelsen för barn som ligger i fokus för Alexander Lewin. Utöver kompetensutveckling för bibliotekspersonalen ska han tillsammans med Caroline Kårhed hjälpa vuxna med it-vägledning. Det kan gälla allt från att visa hur man laddar ner en e-bok till att skicka e-post från mobiltelefonen.

– Det här är ett sätt för oss att bredda oss och få in kompetensen. Vi kan hoppas att det blir mer rörlig media på biblioteket, men vi får jobba hårt, säger Therese Emilsson Persson.

Vad blir den största utmaningen?

– Att nå ut och att få folk får veta att de här grejerna finns här, säger Alexander Lewin.

Annons

– Ja, och att få fler att förknippa det digitala berättandet med biblioteket, att vi inte bara har böcker utan annat i levande form, säger Therese Emilsson Persson.

Under ytterligare tre fredagar våren erbjuder stadsbiblioteket Mediafredag, vilket innebär att vem som helst kan få prova på att göra film genom stop motion-teknik eller experimentera med bilder.

Emma GunlerSkicka e-post
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons