Han startar restauranger i Ryssland

SÖLVESBORG ,
Mario Ghazi ska starta upp en kedja av tre restauranger i den ryska semesterstaden Sotji vid Svarta havet. Den första öppnar redan om tre veckor. Den svenska etableringen har fått stor uppmärksamhet i lokala medier i Sotji.
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:

Mario Ghazi ska starta upp en kedja av tre restauranger i den ryska semesterstaden Sotji vid Svarta havet. Den första öppnar redan om tre veckor. Den svenska etableringen har fått stor uppmärksamhet i lokala medier i Sotji.

Artikeln publicerades 14 juni 2017.

– Jag har bland annat fått chansen att öppna en restaurang ett tjugotal meter utanför arenan Olympic park i samband med fotbolls-VM nästa år. Det känns lite overkligt, men samtidigt oerhört spännande, säger Mario Ghazi.

Men redan om tre veckor så öppnas den första restaurangen i ett shoppingcentra inne i centrala Sotji och i december öppnas ytterligare en i skidanläggningen i Sotji. Att det kommer en svensk restaurangkedja till Sotji har väckt stor uppmärksamhet i lokala media.

– Det var för två år sedan som jag fick ett erbjudande om att etablera vårt koncept i Ryssland. Först var jag skeptisk, men när jag var över till Sotji en tredje gång i december i fjol så bestämde jag mig för att säga ja. Jag tror att det berodde på att chocken och kulturkrocken hade släppt, säger han.

Det som fick ryssarna att få upp ögonen för lilla Coffe House i Sölvesborg 331 mil bort var bilder på instagram.

– Det låter kanske konstigt, men så var det. Det började med att jag råkade hitta två instagramkonton som visade kontinuerligt bilder från vår restaurang. Ett av dem var från Sölvesborg och det andra från Ryssland. Det intressanta med instagramkontot i Ryssland var att de som hade det aldrig satt sin fot på vår restaurang, men ändå samlade de ihop bilder härifrån.

Mario Ghazi hade två krav med sig och det var att det skulle stå Sölvesborg på skyltarna till restaurangerna och att den svenska flaggan skulle vara med. Något som det inte var något problem att få med.

– För mig var det viktigt att Sölvesborg skulle vara med. Sölvesborg betyder så mycket för mig och jag har fått så mycket av Sölvesborg som jag är stolt över. Jag har bott här i 24 år och älskar allt som har med Sverige att göra.

Sotji har en folkmängd på runt 400 000 invånare, men under sommaren besöks staden av uppe mot 10 miljoner turister.

Så du ska inte flytta till Ryssland?

– Nej, antingen ska vi driva restaurangerna som franchise eller så ska vi headhunta någon. Nej jag hör hemma här.

Men de nya restaurangerna ska inte heta Coffée House?

– Nej, det gick inte. Namnet var upptaget i Ryssland och därför har vi nu döpt om vårt bolag till PS Academina. Men vi behåller Coffée House så länge i Sölvesborg.

Vad var det som fick dig att säga ja?

– Det var när jag förstod hur stort det är och vilken chans det faktiskt var. Erbjudandet väckte min nyfikenhet och det känns helt rätt. Det som lockat ryssarna är vårt koncept med hamburgare, bar och pizza. Dessutom finns något med Sverige som öppnar dörrar i Ryssland. Sverige står för kvalitet. Det intressanta är inte målet utan resan. Det är roligt att få göra något ovanligt, säger Mario Ghazi.