Karin Ferneborg: Karin Ferneborg: Mannen med C lurar ingen
– Och vad har han för mejladress till sitt konto? Undrade C-more-mannen i luren.
Jag bokstaverade adressen.
– Tyvärr, vi har ingen sådan adress registrerad.
Jag bokstaverade långsamt adressen igen.
– Ingenting som jag kan se...tyvärr, sa mannen i luren.
Jag såg frustrerat mot min sambo. Jag skakade på huvudet. Att bokstavera adressen igen skulle enligt kundtjänst inte hjälpa.
Jag bokstaverade hans namn. Lämnade hans personuppgifter. Inga resultat.
– Men ni har ju dragit pengar från hans konto? Från ett abonnemang som inte finns? Frågade jag irriterat.
Jag kände en ilska inom mig. Ska det vara så svårt att avsluta en tjänst? Är det så de stora miljardbolagen tjänar pengar? Att det krävs en detektiv för att avsluta ett enkelt konto?
– 399 kronor har ni dragit, fyllde min sambo i från sin hörna i soffan.
I vårt hushåll har vi faktiskt inga tevekanaler. Istället väljer vi att på vår tv titta vi på olika playtjänster.
Vi slipper se på reklam och dåliga såpoperor innan nyheterna ska börja. Det är det moderna familjens teveapparat.
Vi väljer var, när och hur vi ska se ett program. Istället för att lägga barnet i panik på grund av att vår favoritserie börjar kan vi vänta med att se något till vår son har somnat.
Vi har testat flera olika playtjänster. Just nu har vi sett på C-more och slaviskt,följt Robinson. Vilket program! Vilka spelare! Jag är helt fast. Min sambo tröttnade efter halva säsongen, men inte jag.
C-moremannen bad mig ta fram fakturan så att vi skulle kunna lösa problemet. Simon ryckte i och letade febrilt i telefonen. Pekade på fakturan och siffrorna 399. Irritationen var märkbar från båda håll. Nu skulle jag mig tusan sätta dit lurendrejarna! Simon visade mig fakturan. Nu hade vi beviset.
– Men va fan Simon! Du har ju Viaplay!
– Du, ehm…började jag i ett försök att förklara situationen.
– Jag hörde va ni sa, sa mannen i den andra änden.
1-0 till C-moremannen.