Insändare: ”Karlskrona årets döende stadskärna?”
Men jag vill å det bestämdaste avråda styrelsen för Svenska stadskärnor att utnämna Karlskronas döende centrum till årets stadskärna 2019, i finalkonkurrens med Åmål och Östersund.
Politikernas, trafikbyråkraternas och stadsarkitektens bilfientlighet har gjort att Karlskronaborna och folk från grannkommunerna slutat att åka in till Karlskronas centrum. De åker i stället till förorternas stormarknader med sina generösa friparkeringar. Därför härjar nu butiks- och restaurangdöden på centrumön Trossö.
Senast var det anrika Lindhoffs blomsterhandel som efter 90 år tvingades lägga ner på grund av olönsamhet. Inte ens McDonald’s, världens största restaurangkejda med 35 000 matställen, kunde överleva i Karlskronas stadskärna utan stängde vid nyåret.
Så här skrev Kristdemokraterna i Karlskrona i en insändare nyligen: ”Under de senaste veckorna har vi i media kunnat följa hur flera restauranger tvingats stänga, affärer som upphör eller flyttar från centrala Trossö. Vi bevittnar en stadskärna som långsamt håller på att dö ut, samtidigt som parkeringsproblematiken växer sig allt större.”
En av lokaltidningarna skriver just nu en artikelserie om butiks- och restaurangdöden i Karlskrona centrum.
Politikernas, trafikbyråkraternas och stadsarkitektens bilfientlighet som skrämmer bort folk yttrar sig på exempelvis följande sätt:
I fjol delades över 15.000 parkeringsböter ut i Karlskrona. Staden hamnar därmed på 8:e plats bland Sveriges 290 kommuner när det gäller antalet p-böter per invånare. Så hätsk är parkeringsterrorn.
Hela centrumön Trossö har p-avgiftsbelagts. P-avgiften har tredubblats.
Antalet parkeringsplatser minskas kontinuerligt i stadskärnan, 100-tals har försvunnit. Det råder nu brist på p-platser på gatumark i centrum.
Jag har personligen gått runt till samtliga 315 näringsidkare på Trossö. Nio av tio vill ha p-skiva istället för p-mätare. Jag har ringt 90 fastighetsägare i centrum. Åtta av tio vill ha p-skiva istället för p-mätare. Jag har anordnat omröstning på Internet där nio av tio Karlskronabor vill ha p-skiva istället för p-mätare. Uppgiften om att handlarna och fastighetsägarna är överens med kommunen stämmer inte.
Om styrelsen för Svenska Stadskärnor – med devisen ”för livfulla orter och levande städer” – utser Karlskronas döende centrum till Årets Stadskärna 2019 så skulle det väcka ett sådant löjets skimmer över utmärkelsen att dess framtida existens hotas.
Politikerna har redan insett sitt misstag med bilfientligheten i Karlskrona, men trafikbyråkraterna och stadsarkitekten lär aldrig göra det.
Först när politikerna korrigerat sina felbeslut och gör Karlskrona centrum bilvänligt och handelsattraktivt igen är den fantastiska staden värdig att delta i utmärkelsen Årets Stadskärna.
Peter Öjerskog
Pensionerad journalist
Karlskrona/Pattaya