Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Innehåll från LÄNSFÖRSÄKRINGAR BLEKINGE

Bedrägeriexpertens bästa tips – så blir du svårlurad

Än så länge är det inte så vanligt med bankbedrägerier i Blekinge, men det finns ett stort mörkertal eftersom inte alla som blivit utsatta anmäler brottet, samtidigt gör man på Länsförsäkringar Blekinge allt man kan för att förebygga problemen.
Den här texten är en annons. Den är inte skriven av tidningens journalister.

De vanligaste fallen av bedrägerier är de som sker via sms. Ofta får då kunden ett sms där det står att de ska få varor levererade och uppmanas att ringa ett nummer om något inte ser ut att stämma.

– Många har ju inte ens beställt något och ringer numret för att reda ut vad som blivit fel och kommer då till en person som uppger sig arbeta i ett visst företags kundtjänst. Uppringaren får information om att något är fel på dennes BankID och uppmanas till sist att lämna ut koder och identifiera sig, säger Kjell-Arne Brännlund, affärsområdeschef Bank och Liv på Länsförsäkringar Blekinge.

”Om det låter för bra för att vara sant så är det oftast det också”

Utöver dessa sms-bedrägerier ser man hos Länsförsäkringar Blekinge också en ökning när det handlar om investeringsbedrägerier. Här dyker ofta ett reklaminslag på sociala medier upp.

– En bra tumregel att ha i bakhuvudet är att om det låter för bra för att vara sant så är det oftast det också, säger Kjell-Arne Brännlund.

Länsförsäkringar Blekinge arbetar hårt tillsammans med Sveriges samtliga banker, polis och andra myndigheter för att försvåra för bedragarna.
Länsförsäkringar Blekinge arbetar hårt tillsammans med Sveriges samtliga banker, polis och andra myndigheter för att försvåra för bedragarna.

De mest utsatta i samhället är äldre människor, men det blir allt vanligare att även yngre personer blir bedragna.

Bedragarens strategi är ofta att skapa stress hos offret som blir kontaktad vilket kan leda till handling innan reflektion. Ett scenario kan vara att den utsatta tror att pengar kommer att försvinna från kontot om de inte snarast identifierar sig med BankID eller lämnar ut sin personliga kod. Länsförsäkringar Blekinge arbetar hårt tillsammans med Sveriges samtliga banker, polis och andra myndigheter för att försvåra för bedragarna. Som bankkund har du även ett eget ansvar att inte bli drabbad.

”Det finns inte en enda bank i hela Sverige som kontaktar sina kunder och ber dem att uppge kod eller identifiera sig”

– Lämna aldrig någonsin ut koder och lösenord. Identifiera dig inte med BankID eller dosa om det inte är du själv som upprättat kontakten. Det finns inte en enda bank i hela Sverige som kontaktar sina kunder och ber dem att uppge kod eller identifiera sig, säger Kjell-Arne Brännlund.

Om du blir utsatt för ett bankbedrägeri ska du direkt anmäla det till polisen, kontakta din bank samt försäkringsbolag.

– I vissa fall ersätter vi kunden, men dessvärre är det inte alltid möjligt, säger han.

Svårlurad! En pågående informationskampanj

Tillsammans med Sveriges banker vill Länsförsäkringar Blekinge höja medvetenheten kring bedrägerier. Alla kan bli lurade, ta del av tipsen och bli svårlurad.

Läs mer här om hur du blir mer svårlurad

Här är Kjell-Arnes fem bästa råd

• Lägg på om du får ett samtal som känns obekvämt, stressande eller konstigt.

• Logga inte in med din säkerhetsdosa eller BankID på någon annans uppmaning.

• Klicka inte på länkar och ring inte okända telefonnummer på någon annans uppmaning.

• Var vaksam om du får ett mejl eller sms som ser ut att komma från banken där innehållet handlar om dina bankuppgifter.

• Banken ringer inte för att be dig logga in eller lämna ut personliga uppgifter om du själv inte inlett kontakten med oss på vårt officiella nummer.

Länsförsäkringar Blekinge bjuder in till informationsdag

Lördag 13 april klockan 11–15 öppnar Länsförsäkringar Blekinge upp sina kontor i samtliga kommuner för att utbilda och hjälpa sina kunder att bli mer svårlurade.

Läs mer om Länsförsäkringar Blekinge

Denna text är en annons producerad av Gota Media Brand Studio och inte av redaktionen. Vill du veta mer om hur vi arbetar med denna typ av material får du gärna kontakta oss på native@gotamedia.se