Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Nyheter

29-årige Armin fick sin identitet kapad

Armin Arifagic, 29, i Karlskrona är en av tusentals svenskar som fått sin identitet kapad.
De senaste månaderna har bedragaren beställt bildelar för 50 000 kronor genom att använda Armins personuppgifter.
Nyheter • Publicerad 18 maj 2013
Foto: 

– Som tur är har jag varit hemma när posten kommit så att jag omedelbart kunnat stoppa transaktionerna. Men bedrägerierna har inneburit en massa pappersarbete och telefonsamtal till olika myndigheter, suckar Armin Arifagic.

Vid fyra tillfällen har han fått hem leveransbesked från fraktföretaget DHL med posten. Beskeden har gällt varor för tiotusentals kronor från fyra olika företag. Sista gången hade varorna specialbeställts från Storbritannien.

Annons

– Första händelsen inträffade för ungefär tre månader sedan. Jag jobbar tvåskift som maskin-operatör och den här dagen skulle jag inte gå på arbetspasset förrän på eftermiddagen. Det gjorde att jag hann se posten innan jag gav mig iväg. Ett brev från DHL upplyste om att någon beställt fyra däck i mitt namn. Beställningen var på tio tusen kronor.

Armin kastade sig på telefonen och ringde upp DHL. Han fick då veta att någon just ringt och uppgett sig vara han.

– Personen hade velat ändra adress för leveransen, helt klart med syfte att själv hämta däcken där.

Hade inte Armin Arifagic agerat så snabbt är risken att bedragaren kommit över däcken och låtit Armin betala räkningen.

Efter bara två veckor var det dags igen. Nu handlade det om reservdelar till en BMW för 10 000 kronor. Tredje incidenten gällde ungefär samma sak, men beställningen var gjord hos ett annat företag.

– Jag polisanmälde naturligtvis varje händelse, men utredningarna lades ner efter bara några veckor i brist på bevis.

Hittills var det stora företag inblandade i bedrägerierna, vilket gjorde det relativt lätt för Armin Arifagic att återkalla köpen. Men senaste gången var det ett mindre företag som fått en beställning på bildelar för 17 000 kronor.

– De stora företagen är vana och vet vad som gäller. Men med detta mindre företag fick jag ringa flera gånger och det var som om ägaren inte riktigt trodde mig eller visste hur han skulle agera. Först när förundersökaren vid polisen kontaktade företagaren löste det sig.

Polisen har nu öppnat utredningen igen och Armin Arifagic hoppas att den skyldige snart ska avslöjas. Tills vidare har han tvingats spärra sitt personnummer.

– Men det är inte så bra för det innebär att det är spärrat för mig också. Jag kan inte förlänga mitt mobilabonnemang till exempel. Jag kan heller inte beställa något på nätet.

Annons

Armin är förvånad över hur lätt det var för bedragaren att komma över hans personuppgifter och använda dem för att köpa dyra varor.

– Jag trodde att de fyra sista siffrorna i personnumret var mer skyddade, men nu vet jag bättre. Jag förstår dock inte varför gärningsmannen fortsätter, eftersom han aldrig vunnit något på det. Han har ju inte kunnat hämta ut varorna.

Lottie Håkansson
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons