Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Nyheter

Farligaste vägen i landet

BLEKINGE · E22 genom Blekinge är Sveriges farligaste väg även i årets statistisk som TT och Vägverket sammanställt.
Av de tio mest olycksdrabbade vägarna ligger E22 överst. Där dog 44 personer 1990-99. I medeltal har elva personer dött där de sneaste åren.
– Vi möts närmast av arrogans när vi framför krav och pekar på vad ny färja och EU:s östutvidgning innebär för E22, säger länets vägdirektör Bengt Gustafsson.
Nyheter • Publicerad 18 juni 2001
Här fanns inga mitträcken och det kostade liv. Sträckan har inte prioriterats och ny väg är inte klar förrän 2005.
Här fanns inga mitträcken och det kostade liv. Sträckan har inte prioriterats och ny väg är inte klar förrän 2005.Foto: Michael Stenqvist

Han har en lång lista på tjat och uppvaktningar för E22. Tillsammans med grannlänen bombarderar Blekinges politiker och företagare myndigheter för att få förståelse för att vägen måste bli säkrare och smidigare.

Så sent som i maj uppvaktade Blekinge och grannarna näringsminister Björn Rosengren om E22 och Kustbanan. Nu förbereder de en ny salva i samband med att länsstyreslen ska uttala sig om en nationell plan för infrastruktur.

Annons

– Där ska vi trycka på att Sverige drivit fram östutvidgning av EU. Det verkar som om politikerna inta fattat vad det betyder här. En ny Polenfärja vid nyår ökar godstrafiken och fler resenärer på den redan ansträngda vägen.

> Men varför förstår inte staten detta?

– Hela infrastukturarbetet har gått i stå. Miljöpartiet och Vänsterpartiet bromsar satsningar i riksdagen. Men nu kommer en ny proposition i septmber och kanske kan den överbrygga motsättningarna, säger Bengt Gustafsson.

– EU är ett tungt argument här i sydost.

> Skäms inte Vägverket för att låta E22 genom Blekinge förbli farligast i landet ?

– Vi gör allt vi kan för att höja säkerheten genom Blekinge. Det är politikernas ansvar att ge oss mer pengar, säger Ulf Modigh på Vägverket Syd i Jönköping.

>Men det är en prioriteringsfråga var ni lägger pengarna?

– Jo, det brukar uppfattas som orättvis hur vi än gör. Just nu arbetar Vägverket med att sätta upp livlinor som skiljer mötande bilar på E22. Så gör pengarna mest nytta. Vi har andra som också behöver säkrare vägar, Öland till exempel. E22 genom Kalmar län är också en farlig väg. Den ser fin ut, men är lömsk med fortkörning och svåra olyckor.

>Men Blekinges E22 är ju ännu farligare. Ändå ligger ny väg förbi Jämjö efter 2010?

– Det finns inte pengar.

Annons

Ulf Modigh säger att Vägverket är välinformerat om bristerna. Länen, kommunerna, Handelskammaren, turistintressenterna uppvaktar ständigt för att få en bättre E22.

– Då är det politikernas ansvar att ge oss mer pengar, säger han.

Han tycker vägrustningen prioriteras rätt utifrån anslagen.

> Tio värstingvägar

Sedan 1990 har cirka 300 människor omkommit i trafikolyckor på de tio mest drabbade vägsträckorna i landet. E22 och E20 är två av de vägar som skördar flest dödsoffer.

Om de senaste tio årens olycksstatistik håller i sig mister 8–10 människor livet i årets midsommartrafik.

Så har de dystra siffrorna för midsommarhelgen brukat se ut. Fjolåret innebar dock en nedgång till fem omkomna.

Både på sommaren och övriga året sker en stor del av de allvarliga trafikolyckorna i Sverige på en liten del av vägnätet.

Var fjärde olycka där någon dör eller skadas allvarligt inträffar på cirka 350 mil av vägnätet, av de totalt

10 000 mil statliga vägar som finns i landet.

Annons

Och på bara 80 mil väg har 300 människor omkommit under 1990-talet.

> Mötande trafik

Till de hårdast drabbade vägavsnitten hör E22 i Blekinge, E20 genom Västergötland och riksväg 45 mellan Göteborg och Åmål.

Gemensamt för de vägar som toppar olycksstatistiken är att trafiken är intensiv och att det är mycket lastbilar.

– Det är vägar med mötande trafik och 6 000–10 000 fordon per dygn. I vissa fall har det funnits förhoppningar om att vägen ska byggas om till motorväg, säger Östen Johansson, trafiksäkerhetsanalytiker på Vägverket.

För den enskilde bilisten behöver dessa vägar inte vara mer riskfyllda än andra vägar, betonar Östen Johansson. Antalet olyckor bör ses i relation till den intensiva trafiken.

– I allmänhet är det här bra vägar, men i semestertrafiken kan en del uppleva dem som stressande.

> Mitträcken önskvärt

Sedan ett par år satsar Vägverket på att minska mötesolyckorna genom att uppföra mitträcken på större landsvägar. Samtidigt delas vägen i tre körfält, två åt ena hållet och ett åt det andra.

Vissa vägavsnitt som ligger dåligt till i statistiken över dödsolyckor har nu försetts med sådana räcken, till exempel delar av E22 genom Blekinge samt E18 öster om Västerås.

Annons

– Motorvägar är en mycket dyr investering. Samhällsekonomiskt är mitträcken en mycket bra lösning, säger Östen Johansson.

Men det mesta återstår att göra. Den planerade utbyggnadstakten för mitträcken ligger på blygsamma 20 mil om året.

Magareta Andersson o Stefan Bjerstett/TT
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons