Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Nyheter

Generaldirektör kritisk mot Antikrundan

BLEKINGE En av Sveriges ledande makthavare när det gäller tågtrafik åkte med ”Antikrundan” igår. Just på den hårt kritiserade bandelen mellan Emmaboda och Karlskrona.
– Väldigt hög bullernivå konstaterade Rikstrafikens generaldirektör Kjell Dahlström ganska omgående. Och efter ytterligare en stund lade han till - det stöter mer här än på Smålands krösnabana.
Nyheter • Publicerad 3 mars 2001
Jo, det bullrade. Och det skumpade, sade Kjell Dahlström framme i Karlskrona efter sin tågresa från Emmaboda.
Jo, det bullrade. Och det skumpade, sade Kjell Dahlström framme i Karlskrona efter sin tågresa från Emmaboda.Foto: Mattias Mattisson

I den stora generaldirektörsväskan på sätet bredvid hade han med sig bland annat handlingar som visar att Rikstrafiken är på gång med att hitta tåg ute i Europa som kan hyras in för att göra tågresandet mer behagligt.

– Det råder faktiskt tågbrist i hela Europa, också i Sverige, så det finns en förklaring till att de utlovade X12-tågen sattes in i Mälardalen i stället.

Annons

– Vilket jag beklagar, men det var inte så mycket jag kunde göra åt det eftersom SJ skrek i högan sky, sade han lätt urskuldrande.

Och så förklarade han att han förstår blekingarnas ilska och att han tycker det är bra med en namninsamling som gett ungefär 10.000 namnunderskrifter i protest mot behandlingen av Blekinge.

> I så fall bara Stockholm kvar

Under den skumpande resan försökte Kjell Dahlström förklara sin situation.

– Du vet, det finns folk i Stockholm som bara tittar på trafikströmmar och då pekar dom på hur få det är som reser mellan Emmaboda och Karlskrona. Jag försöker få dom (i Stockholm) att förstå att så kan man inte resonera för i så fall skulle vi lägga ner hela Sverige och bara ha Stockholm kvar.

Och medan han plockar fram fakta ur sin portfölj som visar att det finns 100 mil järnvägslinjer i Stockholms län men bara 80 mil längs norrlandskusten, berättar han leende om ”hemmablindhet” som inte bara drabbar stockholmarna.

– Men det är den jag har att slåss mot, säger han och utbrister uppbragt att den där statistiken om järnvägsmilens fördelning i landet vittnar om oacceptabel snedbalans.

> Försvarar Banverket

:Om Banverkets agerande att skjuta på upprustningen av bandelen mellan Karlskrona och Emmaboda så tar han det starkt kritiserade verket i försvar.

– Ilskan ska fokuseras mot politikerna som gett Banverket sju miljarder mindre kronor än de behöver.

Annons

Än en gång hyllar han protestlistorna i Emmaboda och Karlskrona för att de riktar sig mot herr näringsminister Rosengren.

– Jag hoppas att protesterna ger resultat och att det kommer att synas i Rosengrens infrastrukturproposition i höst, säger han.

> Jo, det var ett löftessvek

Kjell Dahlström har ett politiskt förflutet som partisekreterare för miljöpartiet.

– Jag kan väl säga att jag har en mycket stark tro på kollektivtrafikens framtid. Och att den ska vara bra i hela landet. Det är min ledstjärna.

Och Dahlström vill titta framåt.

– Okey, det är en dålig förbindelse och det var ett löftessvek att ta tågen från Blekinge till Mälardalen. Men låt mej få säga att det var en engångsföreteelse. Blekinge ska få bättre tåg, lovar han.

Mycket tack vare att Blekinge Länstrafik köpt Öresundståg för en kvarts miljard som ska sättas in mellan Emmaboda och Karlskrona sommaren 2002.

> Garanterar en framtid

Anledningen till att Kjell Dahlström åkte ”Antikrunda” i går till Karlskrona var att han dels skulle tala framtida förbindelser med Länstrafikens VD Hans Jonasson (som mötte upp i Emmaboda) och han han själv ville bilda sig en uppfattning om tågens standard på ort och ställe.

Annons

– Det är helt klart att protesterna är befogade, men jag kan garantera att den här linjen har en framtid. Vi ska se till så också den här banan svarar mot förväntningarna hos den allt stridare strömmen tågtrafikresenärer, säger han och betonar att det visst går, trots Stockholms och SJ:s ljumma intresse.

Som så många andra pekar han på succén med Kustpilen.

– Om jag inte minns alldeles fel så ville SJ lägga ner den där ”kameltrafiken”.

Och precis innan han kliver av ”Antikrundan” vid Karlskrona Central lovar han med ett brett leende - jag ska utöva lobbyverksamhet mot näringsdepartementet så att det blir en bättre bandel mellan Karlskrona och Emmaboda. För den var så förfärlig att jag tror att den sliter sönder hjulaxlarna på moderna tåg.

Donald Holmgren
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons