Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Nyheter

Ja till privatfinansiering av E22:an och järnvägen

KARLSKRONA Länsstyrelsen i Blekinge uttalar ett klart stöd till regeringens utredning om möjlighet till privat finansiering av väg- och järnvägsbyggen. Men samtidigt varnar länsstyrelsen för en fortsatt stockholmsfixering genom att privatfinansiering kan komma att utnyttjas av de ekonomiskt starka och att därmed regioner långt från Stockholm missgynnas.
Nyheter • Publicerad 6 mars 2001

Det framgår av det remissyttrande som länsstyrelsen i Blekinge gjort till näringsdepartementet.

Dess utredare pekar på tre pilotprojekt, E44 vid Uppsala, norrortsleden i Stockholm och västkustbanan i Halland. E22:an genom Skåne nämns i en bistats.

Annons

Länsstyrelsen betonar med skärpa att E22:an genom Blekinge måste anses som ett högprioriterat projekt på sträckorna Sölve -Trensum, Listerby - Nättraby och Lösen - Lyckeby.

När det gäller privatfinansierde vägbyggen skriver länsstyrelsen i Blekinge bland annat:

” Det är ur tillväxtsynpunkt och för främjande av de trafikpolitiska målen nödvändigt att erforderlig utbyggnad av infrastrukturen kan genomföras utan ytterligare tidsutdräkt. Den eftersläpning som drabbat Blekinge hårt måste åtgärdas omgående”.

> Länsstyrelsen varnar

Samtidigt varnar länsstyrelsen för att privat finansiering kan slå mot regioner utanför de stora tätorterna. Så här skriver länsstyrelsen i sitt remissyttrande till regeringen:

”Vi vill dock understryka att ett alternativt finansieringssystem inte får leda till att starka regioner drar sådana fördelar av systemet att infrastruktursatsningar går ut över angelägna satsningar i andra delar av landet”.

Över huvud taget andas länsstyrelsens yttrande varningar för en stockholmsfixering. I avsnittet som handlar om upprustning av järnvägsnätet skriver till exempel länsstyrelsen följande:

”En elektrifiering av Blekinge Kustbana kan vara intressant för alternativ finansiering. Först och främst vill dock länsstyrelsens styrelse understryka att det förutsätts att regeringen nu bevakar att verkligen Banverket bedriver sin projektering på ett sådant sätt att en utbyggnad kan ske 2004 vilket beslutats av regeringen”.

> Miljökontrollen kvar

Länsstyrelsen påpekar också att eventuell privatfinansiering av väg- och järnvägsbyggen inte får innebära att samhället tappar kontrollen över satsningar så att till exempel miljö- och markägarintressen åsidosätts eller att det bara blir de stora rika regionerna som drar nytta av en eventuell nyorientering som skulle innebära att privat kapital tillåts användas för infrastruktursatsningar.

Annons

Bakgrunden till regeringens utredning är att enligt nu gällande regler måste slattepoengar direkt avsättas i en stor pott för hela investeringen medan man i det privata näringslivet kan sprida investeringarna över en längre period, upp till 30 år. Det är den modellen som regeringen, och nu också länsstyrelsens styrelse, ställer sig positiv till.

Vänsterpartiet har i länsstyrelsens styrelse reserverat sig mot yttrandet, vilket föranlett moderaternas Gustav Nilsson att uppbragt utbrista - häpnadsväckande.

Gustav Nilsson konstaterar bland annat att E22:an genom Blekinge är landets mest olycksdrabbade väg och att allt måste göras för att förbättra vägstandarden genom länet.

Donald Holmgren
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons