Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Nyheter

Länsstyrelsen slår larm om godstransporten på vägarna

KARLSKRONA Nu slår länsstyrelsen i Blekinge larm till regeringen om stora brister i den analys av viktiga vägar för godstrafiken i Sverige som Näringsdepartementet låtit göra.
– I tider när svenska regeringen på EU-nivå driver en tuff linje om att baltstaterna snabbt ska få plats i EU-gemenskapen presenterar godstransportdelegationen en uråldrig trafikanalys som helt saknar visioner och mer eller mindre stänger Sverige mot Östersjön, heter det i en skrivelse till regeringen.
Nyheter • Publicerad 20 juni 2001

Det är inför höstens beslut om vilka infrastruktursatsningar staten ska göra som näringsdepartementet beställt en stråkanalys av Godstransportdelegationen. Direktivet har varit tydligt - vilka godsstråk är viktiga för Sverige i framtiden?

Det resultat som presenteras av godstransportdelegationen är att satsningar ska göras på kommunikationer mellan Stockholm, Malmö och Göteborg. Delegationern drar också den häpnadsväckande slutsatsen att Göteborg ska bli den viktiga hamnporten mot - Östersjön.

Annons

På länsstyrelsen i Blekinge, under ledning av t.f. landshövdingen Per Arne Andreasson, har man reagerat med förvåning och bestörtning. Både över innehållet och det faktum att det egentligen inte var meningen att Länsstyrelsen i Blekinge skulle få se innehållet i den märkliga utredningen.

– Det torde vara en självklarhet att sydöstra Sverige med dess hamnresurser utgör den naturliga och effektivaste basen för framtida godsflöden till och från länderna på andra sidan Östersjön, skriver länsstyrelsen som efter kontakter med Näringsdepartementet fått tillgång till godstransportdelegationens åsikter.

> Nämner inte ökande trafik

Redan idag har Blekinges hamnar en betydande del av den svenska trafiken med Polen och Baltucum. 6-7 miljoner ton gods årligen och en persontrafik på cirka 300.000 passagerare.

– I båda fallen stiger volymerna snabbt, skriver länsstyrelsen och pekar på att det redan idag finns färjeförbindelser mellan Gdynia, Klaipeda och Leipaja samtidigt som Stena Line beslutat fördubbla färjekapaciteten på linjen Karlskrona - Gdyna.

Det fuktumet förbises helt i godstransportdelegationens rapport.

> Inga hänsyn till miljön

Inte heller nämns behovet av upprustning av E22:an mellan Norrköping och Malmö genom Blekinge med ett enda ord i utredningen som helt fokuserats på de gamla traderna mellan storstadsregionerna.

I sin skrivelse till regeringen påpekar dessutom Länsstyrelsen i Blekinge att en sådan satsning får onödigt svåra miljökonsekvenser samtidigt som sydostregionens pågående positiva utveckling hotas av godstransportdelegationens märkliga trångsynthet.

> Tyskarna ger annan bild

Annons

– Det som sägs i deras utredning saknar visioner, säger Länsstyrelsen i Blekinge och pekar på att det i en tysk transportutredning dras helt andra slutsatser av framtda godsstråk. I Tyskland ser man tydliga planer på ännu bättre vägförbindelser från Gdyna genom Polen till både Tyskland och Italien vilket kommer att påverka hur godstrafiken kommer att gå i framtiden mellan Sverige och Europa.

Såväl på Länsstyrelsen i Blekinge som i tyska kommunikationsutredningar förs också trafik från Norge till öststaterna in i bilden. I den trafiken utgör Karlskrona och Blekinge ett framtida centrum.

> Saknar framtidsperspektiv

– Utan förbättringar av infrastrukturen i sydostsektorn går det ej att bygga upp kostnadseffektiva och miljövänliga intermodala transportlösningar som kopplar ihop trafiken mot Ryssland, Balticum och Polen med väst- och mellansverige samt Norge och Danmark heter det i Länsstyrelsens brev till regeringen.

Det avlutas med krav på högklassig fyrfilig mortorväg genom Blekinge, utbyggd tvärled mellan Osby och Markaryd samt förbättrade järnvgsanslutningar till Blekinges hamnar.

– Skulle regeringen gå på godstransportdelegationens underlag, som helt saknar framtidsperspektiv, kommer det att leda till felinvesteringar som hämmar Sverges möjligheter att spela en viktig roll i Östersjöregionen, skriver t.f. landshövdingen Per-Arne Andreasson och kommunikationsdirektören Bengt Gustafsson.

Donald Holmgren
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons