Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Nyheter

Nya busstrafiken blir kontantlös och miljövänlig

Hur ska busstrafiken i Blekinge se ut de närmaste tio åren?
Och vilket bolag ska köra bussarna?
Nyheter • Publicerad 23 maj 2013
Foto: 
Foto: 

Just nu sitter flera bussbolag och räknar på anbudsunderlaget från Blekingetrafiken.

Det handlar om all busstrafik i länet från 17 augusti 2014 och tio år framåt.

Annons

I dag kör Bergkvarabuss den trafiken, med sammanlagt 120 bussar.

– Om det blir lika många, fler eller färre, beror på hur de bussbolag som lämnar anbud får ihop turerna, säger Ove Falck på Blekingetrafiken.

Några krav på Blekingetrafikens lista står ut:

1. Bussarna ska inte ha någon kontanthantering.

– Man ska fortfarande kunna köpa biljetter ombord på bussen, men då får man använda ett betalkort eller liknande, säger Ove Falck.

2. Stadsbussarna i Karlskrona och Ronneby ska vara elhybrider.

3. I övrigt har man inte bestämt vilken typ av bränsle bussarna ska ha – bara att de får använda max tio procent fossilt bränsle. Det innebär att bussbolaget som lägger in anbud kan välja om de ska köra på etanol, biogas eller annat bränsle som fyller det kravet.

4. Snabbusslinjerna: kustbussen Karlskrona – Olofström, Karlskrona –Kalmar och Ronneby – Växjö, körs i dag med bussar med förhöjt golv.

Det gör dem svårtillgängliga för handikappade och barnvagnar.

– Därför har vi sagt att de linjerna ska köras med dubbeldäckare. Då blir det lågt golv i bottenvåningen, säger Ove Falck på Blekingetrafiken.

Jan Hinderson
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons