Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Nyheter

På turistmässan knyts kontakterna

BLEKINGE –Vi skall lyfta fram det vi är duktiga på. Upplevelser som är unika för länet men vi får inte ta på oss skygglapparna och förskansa oss i våra respektive kommuner. Turismen vet inte om några kommun- eller länsgränser. Vi måste jobba tillsammans i sydost.
Den pågående turistmässan TUR 2001 i Göteborg blir det verkliga kraftprovet för Blekinges relativt nye turistchef Thorsten Karlén. Det är i Göteborg som hela branschen samlas och gör affärer och knyter kontakter.
Nyheter • Publicerad 24 mars 2001

– Jag var med på fjolårets mässa innan jag fick jobbet som turistchef och förstod då hur viktig den är för oss. Det är på mässan vi träffar researrangörer, journalister och den turistande allmänheten.

Drygt 50 000 personer, varav hälften branschfolk, trängs och trivs i den internationella världen där främmande språk surrar och exotiska resmål samsas med mera näraliggande trakter.

Annons

Mässan pågår torsdag till söndag. Blekingemontern har i år fått en relativt undanskymd plats på andra våningen i den stora mässhallen; alldeles bakom skåningarna som breder ut sig rejält.

– Men skåningarna vill ha ett utökat samarbete med oss i Blekinge. Vi betraktas som ett komplement till det utbud som Skåne har. Likaså jobbar vi gärna tillsammans med smålänningarna som satsar på Glasriket och Astrid Lindgrens Värld. De blir ju trevliga utflyktsmål för våra egna turister. Allt samarbete gynnar turistnäringen.

– Nu skall vi lägga mera krut på att bjuda in journalister och resesäljare till Blekinge. Det är först på plats de får en känsla för landskapet.

Torsten Karlén vill också nå helt nya kundkategorier.

– Enligt de undersökningar som är gjorda återkommer hela 85 till 90 procent av våra turister. Det är ju en fantastisk hög siffra och det allra roligaste är att alla verkar nöjda!

– Men det gäller alltså att förnya och föryngra turisterna, genom eget arbete och genom samarbete.

Inte minst skall Blekinge marknadsföras som ett golflandskap. Sju förstklassiga banor med i princip åretrunt-öppet ger nya signaler åt en köpstark grupp.

Rolf Wilhelmsson
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons